WhatsApp-groep Ridderkerk Veilig

De WhatsApp-groep Ridderkerk Veilig is een netwerk van WhatsApp-groepen dat is opgericht door de politie en de gemeente Ridderkerk.

De WhatsApp-groep is er om elkaar te informeren over verdachte- en/of noodsituaties. Samen bent u de ogen en oren van de wijk. Door met elkaar waakzaam en alert te zijn, kunnen bijvoorbeeld inbraken, vernielingen en babbeltrucs voorkomen worden. Ook krijgt de politie meer waardevolle informatie, waardoor zij gerichter kan optreden.

Als een wijk te groot is, wordt hij opgedeeld in subwijken. Hierdoor zal een melding in uw groep altijd gaan over uw buurt. Iedere groep heeft een beheerder. Dit is een inwoner uit de wijk.

In de WhatsApp-groep zitten buurtbewoners. De politie en gemeente zitten niet in de groep. Wel zit er in iedere groep een beheerder, iemand uit de wijk. Deze beheerder heeft contact met de wijkagent. De beheerder kan informatie van of met de wijkagent delen in de groep.

U stuurt een bericht aan de WhatsApp-groep bij:

• verdachte personen in de wijk
  • een vermist persoon, zoals kind of oudere (de groep is niet bedoeld voor vermissing van huisdieren)
  • diefstal of inbraak
  • doorrijden na een aanrijding
  • inbraakgolf (deze wordt vanuit de beheerder gedaan, zodat iedereen alerter is)

Afspraken deelnemers WhatsApp-groep Ridderkerk Veilig

• Deelnemers hebben altijd minimaal de leeftijd van 18 jaar.
  • Deelnemers zijn woonachtig/gevestigd of werken in de gemeente Ridderkerk.
  • WhatsApp is een initiatief van inwoners. De politie komt alleen in actie wanneer een melding bij 112 gedaan wordt.
  • Gebruik de WhatsApp volgens de SAAR afkorting: Signaleer, Alarmeer 112, App om je waarneming bekend te maken, Reageer. Reageren kan door bijvoorbeeld naar buiten te gaan en contact te maken met de persoon, de verlichting aan te doen of de hond uit te gaan laten.
  • Laat op WhatsApp weten dat 112 gebeld is!
  • Let op je taalgebruik. Niet vloeken, schelden, discrimineren etc.
  • Speel geen eigen rechter en overtreed geen regels / wetten.
  • Het versturen van foto’s van een verdachte is alleen toegestaan voor het verstrekken van een signalement, wanneer dit voor de melding noodzakelijk is.
  • Daderkenmerken zoals geslacht, huidskleur, lengte en gezicht kunnen ook goed beschreven worden. Denk bij voertuigen aan de kleur, het merk, het type en het kenteken.
  • Deze WhatsApp groep mag uitsluitend gebruikt worden waarvoor bedoeld is, de veiligheid in onze wijk. Absoluut niet voor zaken als bijvoorbeeld een gevonden fiets of weggelopen kat.
  • Reageer uitsluitend op een bericht als dit meerwaarde heeft dus geen ‘oké’ of een ‘duimpje’!

U kunt uw WhatsApp-groep natuurlijk gewoon blijven gebruiken. U kunt ook gezamenlijk besluiten bij Ridderkerk Veilig aan te sluiten en uw eigen groep op te heffen.

In het aanmeldformulier kunt u aangeven dat u interesse heeft om beheerder te worden.

Stuur een e-mail naar: ridderkerkveilig@gmail.com