Een tussenstop bij Jong Vermogen

17 januari 2024, 13:00
Rick Hoogenboezem werkte al voor de officiële opening bij leerwerkbedrijf Jong Vermogen.

Een werkplek om veilig en zonder druk te ontwikkelen, dat vond Rick Hoogenboezem (30) bij Jong Vermogen in Ridderkerk. Het leerwerkbedrijf geeft jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans.

Op een lange tafel liggen stapels met kaarten en enveloppen. Met 4 andere collega’s is Rick bezig deze te verpakken. Iedereen heeft een taak: de een vouwt de kaarten, de ander doet er een envelop tussen, weer een ander bundelt een stapeltje en doet er een papieren strookje omheen. De laatste verpakt een paar gebundelde stapeltjes kaarten en doet deze in een doos. “Het is altijd erg gezellig, we plagen aardig wat af”, glimlacht de Ridderkerker.

De deuren van Jong Vermogen openden eind afgelopen oktober officieel, maar Rick werkt er al sinds september, vanaf het eerste moment dat hij er aan de slag kon. Voor die tijd zat de dertiger al een tijdje thuis, na een moeizame start van zijn carrière.

Na zijn mbo-studie administratie startte Rick als administratief medewerker bij een kas in zijn voormalige woonplaats Waddinxveen. “Het werk was leuk, maar ik voelde te veel druk om te presteren.” Hij kwam bij een sociale werkvoorziening in Gouda terecht, maar kreeg na 2 jaar slecht nieuws: voortaan moest hij zelf vervoer regelen. De dertiger is lichamelijk beperkt en werd met een busje naar zijn werk gebracht. “Zelf vervoer regelen was voor mij geen optie, dus ik moest op zoek naar een andere baan.”

Na enkele jaren voor andere werkgevers te hebben gewerkt, kwam Rick toch weer thuis te zitten. Deze keer in zijn nieuwe woonplaats: Ridderkerk. Afgelopen juni liep hij op Veteranendag de burgemeester tegen het lijf. “Hij vroeg wat ik deed, waarop ik reageerde dat ik thuis zat.” Via hem en medewerkers van de gemeente werd Rick getipt over Jong Vermogen, het leerwerkbedrijf dat na de zomer zou openen. De Ridderkerker pakte die kans met beide handen aan en kon op gesprek komen met een werkconsulent van de gemeente.

Werken en leren

‘Als het leven je laat struikelen, maak er dan een salto van’, staat binnen op een van de kleurrijke muren van Jong Vermogen. Bij het leerwerkbedrijf in Donkersloot werken 15 productiemedewerkers zoals Rick.

De eerste indruk van Rick? “Gezellig. We hebben veel lol met elkaar.” Maandag tot en met donderdagochtend is Rick aan de Kolenbranderstraat te vinden, waar hij op zijn aankoppelfiets in een kwartiertje naartoe fietst.

Het leerwerkbedrijf is vooral gericht op jongeren in het voortgezet speciaal onderwijs en praktijkonderwijs. Zij vinden er een veilige werkplek, eventueel voor onbepaalde tijd. Jong Vermogen helpt ook met het zoeken naar een eventuele andere geschikte baan.

De mensen die bij Jong Vermogen werken, doen vooral productiewerk. Rick: “We pakken van alles in: kaarten, chocoladerepen, noem het maar op. Maar we doen bijvoorbeeld ook stickers op de verpakkingen, of leggen boekenleggers in boeken.”

Wie je bent en wat je wel of niet kan: bij Jong Vermogen maakt het niet uit. Productieleider André: “De niveaus van onze mensen zijn heel verschillend, maar we vinden voor iedereen een geschikte taak.” Rick: “Ik ben blij dat ik wat te doen heb op een dag en kan werken aan mijn toekomst.”

Kijk op de website van Jong Vermogen of bel 0180 743 615 voor meer informatie.