Elf Ridderkerkers koninklijk onderscheiden

26 april 2024, 13:31
Elf Ridderkerkers kregen een koninklijke onderscheiding.

De jaarlijkse lintjesregen in Ridderkerk vond vrijdag 26 april 2024 plaats. In de Hofzaal aan het Koningsplein reikte burgemeester Marco Oosterwijk aan elf Ridderkerkers een koninklijke onderscheiding uit.

Rita van Driel werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Lid in de Orde van Oranje-Nassau werden Reiny Bouwer, Kees Lagendijk, Leo van der Welle, Truus de Kat, Piet Lagerwaard, Cor de Jong, Zweitze de Wit, Ellen Hooijmeijer en Adrie en Ina Preesman.

Tientallen familieleden en bekenden van de gedecoreerden waren aanwezig bij de feestelijke bijeenkomst. Het was de eerste lintjesregen voor burgemeester Marco Oosterwijk. “Als burgemeester van Ridderkerk ben ik super trots dat elf inwoners vandaag een koninklijke onderscheiding mogen ontvangen. U kleurt onze samenleving en bent een voorbeeld voor anderen! Dat verdient een dikke pluim!”

Rita van Driel

Rita van Driel werd Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Ze was secretaris generaal van het Nationaal Paralympisch Comité en bestuurslid van het Internationaal Paralympische Comité. Vanuit die rollen zette ze zich in voor de gehandicaptensport binnen NOC*NSF en de paralympische topsport. In Rotterdam strijdt ze al 25 jaar vanuit verschillende rollen voor inclusiviteit in de sport. Daarnaast was ze sturende kracht achter de oprichting van Volwassenfonds Sport & Cultuur en zet ze zich in als voorzitter van L’Accolade.

Reiny Bouwer

Reiny Bouwer zet zich al jaren in voor Natuurvereniging Eiland IJsselmonde. Zo was ze bestuurslid en coördinator van verschillende werkgroepen. Daarnaast stond ze ook klaar voor stichting Het Zuid-Hollands Landschap. Ze heeft een grote bijdrage geleverd aan kennisoverdracht en educatie over de natuur.

Kees Lagendijk

Kees Lagendijk was tien jaar lang bestuurslid bij de School met de Bijbel in Rijsoord. Als onder andere kerkrentmeester en ouderling, leverde hij ook een grote bijdrage aan de Hervormde Gemeente Rijsoord. Bij IJsclub ‘Rijsoord en Omstreken’ zit hij al ruim 35 jaar in het bestuur.

Leo van der Welle

Leo van der Welle ontving zijn lintje voor zijn jarenlange inzet voor de Singelkerk en later de Jozua gemeente in Alblasserdam. Hij zette zich ook zo’n tien jaar met hart en ziel in voor de Tentweek in Slikkerveer. De korfbalvereniging CKV Sagitta, later KCR, kon jarenlang op de inzet van hem als bestuurslid rekenen. Hij is ook bestuursvoorzitter van ChristenUnie Ridderkerk en sinds 2023 is hij pandbeheerder van de Social Store.

Truus de Kat

Truus de Kat zet zich al zo’n veertig jaar in voor verstandelijk beperkte mensen. Dat doet ze vooral in en om het water, door het begeleiden van zwemavonden bij stichting Anyam. Daar is ze bestuurslid, coördinator en aanspreekpunt voor alle vrijwilligers. Vrijwilliger is ze ook voor stichting Help eens een handje, de Zonnebloem en Aafje.

Piet Lagerwaard

Piet Lagerwaard is al jaren verantwoordelijk voor alle wedstrijdzaken voor korfbalvereniging KCR. Het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond kan ook al sinds 1980 op zijn inzet rekenen. Net als de Riederborgh, waar hij sinds 2015 maaltijdbezorger is. Voor de Goede Herderkerk maakt hij de wekelijkse nieuwsbrief. Naast al het vrijwilligerswerk was hij ook jarenlang mantelzorger van een goede vriend.

Cor de Jong

Cor de Jong is al jaren actief voor verschillende kerkelijke gemeenten. De Levensbron, De Develhof in Zwijndrecht en de protestantse gemeente in Slikkerveer konden allemaal op zijn inzet rekenen. Daarnaast is hij penningmeester van de Nederlandse Vereniging van Rugpatiënten en zet hij zich al sinds de jaren ‘70 in voor V.V. Rijsoord.

Zweitze de Wit

Zweitze de Wit is van onschatbare waarde voor Drievliet/Het Zand. De wijkvereniging, het team Wijk-Idee en de winkeliersvereniging Riddervliet kunnen al jarenlang op hem rekenen. Denk aan het organiseren van activiteiten, hand en spandiensten en het voorzitterschap van de wijkvereniging. Daarnaast is hij ruim tien jaar lang vrijwilliger geweest bij korfbalvereniging Sagitta, is hij vrijwilliger bij Reyerheem en is hij de drijvende kracht achter de Diabeteschallenge in Ridderkerk.

Ellen Hooijmeijer

Ellen Hooijmeijer was actief betrokken bij noodopvang De Haven en staat na sluiting van de opvang nog steeds klaar voor de Oekraïense gemeenschap. Ze was twintig jaar vrijwilliger voor Riederborgh. Bij stichting Present Ridderkerk is ze flex-vrijwilliger en groepenbegeleider. Binnen de Maranathakerk is ze al van jongs af aan actief is. Boekhandel De Kandelaar kan ook al ruim 30 jaar op mevrouw Hooijmeijer rekenen.

Adri en Ina Preesman

Adri en Ina Preesman zijn samen jarenlang actief geweest voor stichting Woord en Daad, onder andere als comitélid en voorzitter. Ze waren de drijvende kracht achter de jaarlijkse verkoping. Als buddy en begeleider staan ze al een aantal jaar klaar voor vluchtelingen in Ridderkerk. Met hun tomeloze inzet laten ze de vluchtelingen thuis voelen, helpen ze met het leren van de taal, het zoeken van woonruimte en het starten van een studie of werk. Op die manier vormen ze een stabiele basis voor mensen die een zware tijd doormaken.