Hof van Ridderkerk officieel geopend

21 mei 2024, 17:54
Wethouder Kees van der Duijn Schouten onthult samen met een bewoner een plakkaat.

Het Hof van Ridderkerk, een initiatief van inwoners, is donderdag 16 maart officieel geopend. Ter ere van de opening onthulde wethouder Kees van der Duijn Schouten samen met een bewoner een plakkaat.

Het feestje aan de Kapteynstraat werd gevierd met alle bewoners van het Hofje, bouwbedrijf Vink, achitectenbureau INBO, Wooncompas, stichting De Overburen en stichting Knarrenhof.

Een groep inwoners meldde zich in 2018 bij de gemeente met de wens om een Ridderkerkse Knarrenhof te realiseren. Knarrenhof is een landelijke stichting met een maatschappelijk doel: zelfredzame senioren kunnen er deel uit maken van een leeftijdsbestendige woongroep binnen een gemeenschapsvriendelijke woonomgeving.

Wethouder Van der Duijn Schouten: “We zijn blij dat inwoners het initiatief hebben genomen voor dit mooie project. Het resultaat mag er wezen.”

De 27 woningen aan de Kapteynstraat in Het Zand zijn gebouwd in een hofstructuur. De bewoners hebben een eigen achtertuin en een gemeenschappelijke binnentuin. Ook komt er een gemeenschappelijke binnenruimte, een ‘Hofhuis’. Dankzij de ontwikkeling van een Knarrenhof in Het Zand kunnen senioren langer zelfstandig wonen.

De initiatiefgroep begon in het voorjaar van 2018 met het zoeken naar een locatie en voldoende geïnteresseerden. Voor de bouw en exploitatie van deze woningen werkte Knarrenhof samen met Wooncompas, die het beheer van zeven sociale huurwoningen op zich neemt. De overige 20 woningen zijn allemaal verkocht.