Kruiden krijgen de kans in Ridderkerk

14 september 2023, 11:04
Wethouder Peter Meij en stadsecoloog Daan van der Sluis plaatsten het eerste bordje.

Op steeds meer plekken in Ridderkerk maakt glad gemaaid gras plaats voor kruidenrijke bermen. Wethouder Peter Meij en stadsecoloog Daan van der Sluis plaatsten woensdag 13 september het eerste bordje met uitleg hierover. Dat deden ze in het Reyerpark.

De komende tijd worden meer bordjes geplaatst bij kruidenrijke bermen. De bordjes zijn onderdeel van de campagne ‘Ridderkerk gaat voor groen’. Kruidenrijke bermen leveren een belangrijke bijdrage aan het herstel van de natuur. Ze zijn namelijk goed voor verschillende soorten dieren. Zo kunnen insecten er leven, bijvoorbeeld bijen, hommels en vlinders. En dat is weer positief voor bijvoorbeeld vogels en vleermuizen.

Deze bermen leveren een bijdrage aan de groene ambities van Ridderkerk, die we hebben vastgelegd in de Groenvisie en het rapport ‘Werken vanuit ecologie’. We helpen hiermee niet alleen de natuur, maar ook onszelf: een groene leefomgeving zorgt ervoor dat we minder last hebben van de warmte, zorgt voor minder wateroverlast en voor een gezonder leven.

Op verschillende plaatsen in Ridderkerk maaien we daarom nu minder, zodat kruiden de kans krijgen te groeien. We plaatsen hierbij deze borden om uit te leggen waarom we dit doen. De QR-code op het bordje verwijst naar een webpagina met meer informatie.