Ridderkerkse kinderen prikken erop los

26 oktober 2023, 09:00
De groep zwerfafval-prikkers, samen met kinderburgemeester Meike Oosterwijk, wethouder Peter Meij (beiden achterste rij midden) en medewerkers van Facet.

In de herfstvakantie prikten zo’n twintig kinderen zwerfafval. Dat deden ze samen met kinderburgemeester Meike Oosterwijk en wethouder Peter Meij, onder begeleiding van Facet Ridderkerk.

Met z’n allen staken zij de handen uit de mouwen om Ridderkerk schoner te maken. De enthousiaste groep ging in gele hesjes aan de slag om het zwerfafval in en rondom het centrum op te ruimen, met in de ene hand een grijpstok en in de andere een vuilniszak. Blikjes, plastic bekertjes en ander vuil werd van straat en tussen de bosjes vandaan geplukt. De kinderen hebben flink wat afval verzameld.

‘Ridderkerk schoner maken’ is een van de speerpunten van Meike. Zij riep kinderen vooraf via een filmpje op om mee te doen. Meike: “Zwerfafval prikken is leuker om samen te doen. Niet iedereen gooit zijn afval in de prullenbak. Daar zijn wij tijdens het prikken wel achter gekomen. Met dit soort kleine acties kan je een groot verschil maken.”

Wethouder Peter Meij vertelde de kinderen waarom het zo belangrijk is om zwerfafval tegen te gaan: “Zwerfafval blijft lang in de natuur aanwezig en is slecht voor mensen, dieren en het milieu. Het duurt bijvoorbeeld twee tot vijftien jaar voordat een sigarettenpeuk is afgebroken. De zakken vol zwerfvuil laten zien hoeveel afval er nog steeds in de natuur belandt.”

Wist u dat…

• Een plastic flesje helemaal niet afgebroken wordt?
  • Er 1.300 prullenbakken verspreid staan over het hele eiland IJsselmonde?
  • U een boete van 140 euro kunt krijgen als u rommel op straat gooit?