Collegebesluiten 2025

Het college van burgemeester en wethouders vergadert wekelijks op dinsdag. De agenda voor de vergadering en de besluiten die het college in deze vergaderingen neemt, kunt u hieronder vinden.

  1. Opening / Vaststellen agenda
  2. Mededelingen / Rondvraag
  3. Besluitenlijst
  4. Vaststellen niet-openbare agenda
  5. Ontwerp-Omgevingsvisie met Ontwerp-OER
  6. Nadeelcompensatie De Pottenbazaar
  7. Stand van zaken aanbevelingen Rekenkamer aan het college
  8. Evaluatie nota Integraal Beleid Sociaal Domein (2025)
  9. Bekendmaking Verordening BIZ winkelcentrum Vlietplein 2025- 2029
  10. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake parkeerproblematiek Ridderkerk West
  11. Allonge op bestaande huurovereenkomst rivieroever de Noord – beweegpark en natuurspeeltuin
  12. Voortgang nieuwbouw van Recreatiecentrum De Fakkel en uitkomsten onderzoek turnhal
  13. Beleidsregels en werkinstructie gebiedsontzeggingen
  14. Nabespreken Commissievergadering d.d. 8 april 2025
  15. Nabespreken Raadsvergadering d.d. 10 april 2025
  16. Bezoek aan Facet d.d. 15 april 2025
  17. Uitnodigingen
  18. Integriteit / Geschenken
  19. Aanwezigheid spreekuur
  20. Communicatie

  1. Opening / Vaststellen agenda
  2. Mededelingen / Rondvraag
  3. Besluitenlijst
  4. Vaststellen niet-openbare agenda
  5. Voorgenomen besluit ontvlechting team financieel advies DBP naar gemeenten
  6. Beheerplan Openbare Verlichting 2025 -2029
  7. Anterieure overeenkomst locatie Langeweg 101-A en gemeente Hendrik-Ido-Ambacht ten behoeve van ontwikkeling ruimte voor ruimte Polder Geerlaan
  8. Minima- en schuldhulpbeleid Ridderkerk 2025-2028
  9. Visie buitengebied
  10. Visie op bouwhoogte
  11. Verdeling waardecreatie Nieuw Reijerwaard
  12. Bezwaarschrift tegen besluit van 28 februari 2025 over ‘plan van aanpak moestuinen’
  13. Kostprijsdekkende huurtarieven buitensport
  14. Nabespreken Raadsvergadering d.d. 2 april 2025
  15. Raadsvergadering d.d. 10 april 2025 / beëdiging nieuwe griffier
  16. Uitnodigingen
  17. Integriteit / Geschenken
  18. Aanwezigheid spreekuur
  19. Communicatie

Aanwezig

  • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
  • H. van Os, wethouder;
  • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
  • E.M. Piena, wethouder;
  • F. Stip, wethouder;
  • T. Overheid, wethouder;
  • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
  • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

Besluiten

Opening / vaststellen agenda

Vastgesteld

Mededelingen / rondvraag

Besproken

Besluitenlijst

Vastgesteld

Vaststellen niet-openbare agenda

Vastgesteld

Afdoeningsbrief motie 74-2023 ondernemerspenning

Vastgesteld

Besluit

  1. De afdoeningsbrief inzake motie 74-2023 ondernemerspenning vast te stellen en te versturen.

Normenkader 2025, Control jaarplan VIC 2025, Frauderisico analyse

Vastgesteld

Besluit

De raad voor te stellen:

  1. Het Normenkader 2025 vast te stellen.
  2. Kennis te nemen van het Control jaarplan VIC 2025.
  3. Kennis te nemen van de Frauderisico analyse.

Het college besluit:

  • Het Control jaarplan VIC 2025 vast te stellen.
  • De Frauderisicoanalyse vast te stellen.

Beheerplan Civiele Kunstwerken 2025 – 2029

Vastgesteld

Besluit

De raad voor te stellen:

  1. Kennis te nemen van het Beheerplan Civiele Kunstwerken 2025-2029.
  2. Structureel extra budget beschikbaar te stellen voor het onderhoud van civiele kunstwerken, zijnde € 109.000 in 2025 en € 104.000 voor de jaren erna.
  3. Eenmalig € 200.000 extra budget beschikbaar te stellen voor het onderhoud van en aanvullend onderzoek naar de damwanden bij De Schans en Boelewerf in 2025.
  4. Eenmalig € 129.000 extra ter beschikking te stellen voor het vervangen van civiele kunstwerken in 2025 en eenmalig € 42.000 extra voor het vervangen van civiele kunstwerken in 2028.
  5. De financiële gevolgen te verwerken in de P&C-documenten.

Het college besluit:

  • Het Beheerplan Civiele Kunstwerken 2025-2029 vast te stellen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake ICT, privacy en informatieveiligheidsbeleid

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over ICT, privacy en informatieveiligheidsbeleid vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake mazelenuitbraak en lage vaccinatiegraad

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over mazelenuitbraak en lage vaccinatiegraad vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake verplaatsen bomen bij ruimtelijke ontwikkelingen

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over het verplaatsen van bomen bij ruimtelijke ontwikkelingen vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake beschermde status graven (KNIL-)veteranen

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over beschermde status graven (KNIL-)veteranen vast te stellen en te versturen.

Raadstoezegging Sportcentrum Drievliet uitwerking

Vastgesteld

Besluit

  1. De afdoeningsbrief inzake raadstoezegging met ID 2498 over Sportcentrum Drievliet vast te stellen en te versturen.

Antwoordbrief aan minister VRO inzake regionale samenwerking wonen

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief aan de minister van VRO inzake regionale samenwerking wonen vast te stellen en te versturen.
  2. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Afdoeningsbrief motie 63-2023 Campagne impact illegaal drugsgebruik

Vastgesteld

Besluit

  1. De afdoeningsbrief inzake motie 63-2023 Campagne impact illegaal drugsgebruik vast te stellen en te versturen.

Nabespreken Commissievergadering d.d. 27 maart 2025

Besproken

Extra Commissie Samen Wonen over uitkomst integrale omgevingsverkenning en voorbereiding gebiedsprogramma Koninginneweg d.d. 1 april 2025

Besproken

Raadsvergadering vertrek griffier, aansluitend receptie Hofzaal d.d. 2 april 2025

Besproken

Uitnodigingen

Besproken

Integriteit / Geschenken

Besproken

Aanwezigheid spreekuur

Besproken

Communicatie

Besproken

Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 april 2025

De secretaris
mw. M. Kitselar

De burgemeester
dhr. C.A. Oosterwijk

  1. Opening/Vaststellen agenda
  2. Mededelingen/Rondvraag
  3. Besluitenlijst
  4. Vaststellen niet-openbare agenda
  5. Afdoeningsbrief motie 74-2023 ondernemerspenning
  6. Normenkader 2025, Control jaarplan VIC 2025, Frauderisico analyse
  7. Beheerplan Civiele Kunstwerken 2025 – 2029
  8. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake ICT, privacy en informatieveiligheidsbeleid
  9. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake mazelenuitbraak en lage vaccinatiegraad
  10. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake verplaatsen bomen bij ruimtelijke ontwikkelingen
  11. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake beschermde status graven (KNIL-)veteranen
  12. Raadstoezegging Sportcentrum Drievliet uitwerking
  13. Antwoordbrief aan minister VRO inzake regionale samenwerking wonen
  14. Afdoeningsbrief motie 63-2023 Campagne impact illegaal drugsgebruik
  15. Nabespreken Commissievergadering d.d. 27 maart 2025
  16. Extra Commissie Samen Wonen over uitkomst integrale omgevingsverkenning en voorbereiding gebiedsprogramma Koninginneweg d.d. 1 april 2025
  17. Raadsvergadering vertrek griffier, aansluitend receptie Hofzaal d.d. 2 april 2025
  18. Uitnodigingen
  19. Integriteit / Geschenken
  20. Aanwezigheid spreekuur
  21. Communicatie

Aanwezig

  • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
  • H. van Os, wethouder;
  • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
  • E.M. Piena, wethouder;
  • F. Stip, wethouder;
  • T. Overheid, wethouder;
  • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
  • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

Besluiten

Opening / vaststellen agenda

Vastgesteld

Mededelingen / rondvraag

Besproken

Besluitenlijst

Vastgesteld

Vaststellen niet-openbare agenda

Vastgesteld

ENSIA verantwoording 2024 Ridderkerk

Vastgesteld

Besluit

  1. De collegeverklaring Ridderkerk ENSIA 2024 inzake informatiebeveiliging DigiD en Suwinet vast te stellen.
  2. De verantwoordingsrapportage BAG, BGT, BRO 2024 Ridderkerk vast te stellen.
  3. De rapportage informatieveiligheid 2024 Ridderkerk vast te stellen.
  4. De Letter of Recommendation 2024 voor Ridderkerk vast te stellen.
  5. Het uittreksel BRP 2024 Ridderkerk vast te stellen.
  6. Het uittreksel reisdocumenten 2024 Ridderkerk vast te stellen.

Sociaal statuut 2025 – 2028

Vastgesteld

Besluit

  1. In te stemmen met de wijzigingen in het Sociaal statuut en het Sociaal statuut 2025-2028 aan werkgeverzijde vast te stellen met terugwerkende kracht per 1 januari 2025 onder gelijktijdige intrekking van het Sociaal statuut 2022-2024.
  2. Het Sociaal statuut 2025-2028 aan de vakbonden aan te bieden voor vaststelling en ondertekening.
  3. Het sociaal statuut 2025-2028 op te nemen in het personeelshandboek van de gemeente Ridderkerk.

Jaarverslag Klachten 2024 Sociaal Domein

Vastgesteld

Besluit

  1. Kennis te nemen van het Jaarverslag Klachten 2024 Sociaal Domein.
  2. De raadsinformatiebrief over de Jaarverslagen Klachten 2024 (Algemeen en Sociaal Domein) vast te stellen en te versturen.

Huisvesting politiebureau

Vastgesteld

Besluit

  1. De brief aan de politie vast te stellen en te versturen.
  2. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Principeplan Nieuwe winkelruimte Aldi aan de Olmenlaan

Vastgesteld

Besluit

  1. Akkoord te gaan met het ingediende principeplan (bijlage) voor een nieuwe winkelruimte voor de Aldi aan de Olmenlaan 68 en dit verder uit te werken in afspraken met de initiatiefnemer.
  2. De bijgevoegde intentieovereenkomst aan te gaan.
  3. De schriftelijke reactie op het principeverzoek van de initiatiefnemer vast te stellen en te versturen.
  4. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

RIB werkproces DOR/DOL

Aangehouden

Rechtmatigheidsverklaring Jaarstukken 2024

Vastgesteld

Besluit

  1. De concept Rechtmatigheidsverklaring Jaarstukken 2024 vast te stellen en de brief aan de accountant vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake flexwoningen

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over flexwoningen vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake aanleg HOV-tracé Burgemeester De Zeeuwstraat – Da Costalaan

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over de aanleg HOV-tracé Burg. De Zeeuwstraat-Da Costalaan vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake Laadpalen en laadklevers

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over laadpalen en laadpaalklevers vast te stellen en te versturen.

Nabespreken raadsvergadering d.d. 20 maart 2025

Besproken

Commissievergadering d.d. 27 maart 2025

Besproken

Presentatie Commissie 8 april 2025 Boomkroonvolume

Besproken

Uitnodigingen

Besproken

Integriteit / Geschenken

Besproken

Aanwezigheid spreekuur

Besproken

Communicatie

Besproken

Aldus vastgesteld in de vergadering van 25 maart 2025

De secretaris
mw. M. Kitselar

De burgemeester
dhr. C.A. Oosterwijk

  1. Opening / Vaststellen agenda
  2. Mededelingen/Rondvraag
  3. Besluitenlijst
  4. Vaststellen niet-openbare agenda
  5. ENSIA verantwoording 2024 Ridderkerk
  6. Sociaal statuut 2025 – 2028
  7. Jaarverslag Klachten 2024 Sociaal Domein
  8. Huisvesting politiebureau
  9. Principeplan Nieuwe winkelruimte Aldi aan de Olmenlaan
  10. RIB werkproces DOR/DOL
  11. Rechtmatigheidsverklaring Jaarstukken 2024
  12. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake flexwoningen
  13. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake aanleg HOV-tracé Burg. De Zeeuwstraat – Da Costalaan
  14. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake laadpalen en laadklevers
  15. Nabespreken raadsvergadering d.d. 20 maart 2025
  16. Commissievergadering d.d. 27 maart 2025
  17. Presentatie Commissie 8 april 2025 Boomkroonvolume
  18. Uitnodigingen
  19. Integriteit / Geschenken
  20. Aanwezigheid spreekuur
  21. Communicatie

Aanwezig

  • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
  • H. van Os, wethouder;
  • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
  • E.M. Piena, wethouder;
  • F. Stip, wethouder;
  • T. Overheid, wethouder;
  • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
  • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

Besluiten

Opening / vaststellen agenda

Vastgesteld

Mededelingen / rondvraag

Besproken

Besluitenlijst

Vastgesteld

Vaststellen niet-openbare agenda

Vastgesteld

Raadsinformatiebrief Commissieconsultatie Koninginneweg en omgeving

Vastgesteld

Besluit

  1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Raadsinformatiebrief vervolgprocedure 4e wijziging GR SVHW 2023

Vastgesteld

Besluit

  1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Benoeming leden Commissie bezwaarschriften Ridderkerk

Vastgesteld

Besluit

  1. Te benoemen tot leden van de Commissie bezwaarschriften met ingang van 1 april 2025: de heer E. Kaya, de heer N. Fakiri, de heer N. Adel, mevrouw K. Belkadi en de heer M. Hüsen.

Afdoeningsbrief motie 2024-103 rondzwervende winkelwagentjes

Vastgesteld

Besluit

  1. De afdoeningsbrief inzake motie 2024-103 Rondzwervende winkelwagentjes vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake herinrichting Erasmuslaan

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over de herinrichting van de Erasmuslaan vast te stellen en te versturen.

Beleid en protocollen camerabewaking Ridderkerk 2025

Vastgesteld

Besluit

  1. Het voornemen uit te spreken om het Beleid camerabewaking Ridderkerk 2025 en de protocollen De Gorzen, gemeentewerf, centrale hal gemeentehuis en Zoutloods vast te stellen.

Raadsinformatiebrief Regio Deal “Samen sterker”

Vastgesteld

Besluit

  1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Raadsvergadering d.d. 20 maart 2025

Besproken

Presentatie omgevingsverkenning Koninginneweg commissie Samen wonen 1 april 2025

Besproken

Uitnodigingen

Besproken

Integriteit / Geschenken

Besproken

Aanwezigheid spreekuur

Besproken

Communicatie

Besproken

Aldus vastgesteld in de vergadering van 25 maart 2025

De secretaris
mw. M. Kitselar

De burgemeester
dhr. C.A. Oosterwijk

  1. Opening / Vaststellen agenda
  2. Mededelingen / Rondvraag
  3. Besluitenlijst
  4. Vaststellen niet-openbare agenda
  5. Raadsinformatiebrief Commissieconsultatie Koninginneweg en omgeving
  6. Raadsinformatiebrief vervolgprocedure 4e wijziging GR SVHW 2023
  7. Benoeming leden Commissie bezwaarschriften Ridderkerk
  8. Afdoeningsbrief motie 2024-103 rondzwervende winkelwagentjes
  9. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake herinrichting Erasmuslaan
  10. Beleid en protocollen camerabewaking Ridderkerk 2025
  11. Raadsinformatiebrief Regio Deal “Samen sterker”
  12. Raadsvergadering d.d. 20 maart 2025
  13. Presentatie omgevingsverkenning Koninginneweg commissie Samen wonen 1 april 2025
  14. Uitnodigingen
  15. Integriteit / Geschenken
  16. Aanwezigheid spreekuur
  17. Communicatie

Aanwezig

  • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
  • H. van Os, wethouder;
  • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
  • E.M. Piena, wethouder;
  • F. Stip, wethouder;
  • T. Overheid, wethouder;
  • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
  • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

Besluiten

Opening / vaststellen agenda

Vastgesteld

Mededelingen / rondvraag

Besproken

Besluitenlijst

Vastgesteld

Vaststellen niet-openbare agenda

Vastgesteld

Handhavingsuitvoeringsplan 2025

Vastgesteld

Besluit

  1. Het Handhavingsuitvoeringsplan 2025 vast te stellen.
  2. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake herinrichting Erasmuslaan

Aangehouden

Jaarverslag AVG en Wpg 2024 Functionaris Gegevensbescherming

Vastgesteld

Besluit

  1. Kennis te nemen van het jaarverslag Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en Wet Politiegegevens (Wpg) 2024.
  2. Om de aanbevelingen in het jaarverslag AVG 2024 uit te werken in een plan van aanpak.
  3. Om de aanbevelingen in het jaarverslag Wpg 2024 uit te werken in een plan van aanpak.

Startnotitie herontwikkeling Sportpark Bolnes

Vastgesteld

Besluit

De raad voor te stellen:

  1. De startnotitie herontwikkeling Sportpark Bolnes vast te stellen.
  2. Een budget van € 70.000,- beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de startnotitie en deze te onttrekken uit de bestemmingsreserve IAP.

Evaluatie Lokaal Hitteplan

Vastgesteld

Besluit

  1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Resultaten Burgerpeiling najaar 2024

Vastgesteld

Besluit

  1. Kennis te nemen van het rapport Burgerpeiling najaar 2024.
  2. De reactie op de uitkomsten vast te stellen.
  3. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Zienswijze actieplan evaluatie MRDH

Vastgesteld

Besluit

De raad voor te stellen:

  1. De zienswijzebrief op het Actieplan evaluatie MRDH vast te stellen en te versturen.

Nabespreken Commissievergadering d.d. 6 maart 2025

Besproken

Ontmoeting raad – cluster Ruimte d.d. 11 maart 2025

Besproken

Meedoen aan NL Doet d.d. 14 maart 2025

Besproken

Uitnodigingen

Besproken

Integriteit / Geschenken

Besproken

Aanwezigheid spreekuur

Besproken

Communicatie

Besproken

Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 maart 2025

De secretaris
mw. M. Kitselar

De burgemeester
dhr. C.A. Oosterwijk

  1. Opening / Vaststellen agenda
  2. Mededelingen/Rondvraag
  3. Besluitenlijst
  4. Vaststellen niet-openbare agenda
  5. Handhavingsuitvoeringsplan 2025
  6. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake herinrichting Erasmuslaan
  7. Jaarverslag AVG en Wpg 2024 Functionaris Gegevensbescherming
  8. Startnotitie herontwikkeling Sportpark Bolnes
  9. Evaluatie Lokaal Hitteplan
  10. Resultaten Burgerpeiling najaar 2024
  11. Zienswijze actieplan evaluatie MRDH
  12. Nabespreken Commissievergadering d.d. 6 maart 2025
  13. Ontmoeting raad – cluster Ruimte d.d. 11 maart 2025
  14. Meedoen aan NL Doet d.d. 14 maart 2025
  15. Uitnodigingen
  16. Integriteit / Geschenken
  17. Aanwezigheid spreekuur
  18. Communicatie

Aanwezig

  • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
  • H. van Os, wethouder;
  • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
  • E.M. Piena, wethouder;
  • F. Stip, wethouder;
  • T. Overheid, wethouder;
  • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
  • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

Besluiten

Opening / vaststellen agenda

Vastgesteld

Mededelingen / rondvraag

Besproken

Besluitenlijst

Vastgesteld

Vaststellen niet-openbare agenda

Vastgesteld

Ontwerpbesluit locatieplan verzamelcontainers Werfkade

Vastgesteld

Besluit

  1. De locaties voor de twee nieuw te plaatsen verzamelcontainers voor huishoudelijk afval op de Werfkade aan te wijzen, zoals aangegeven op het bij dit ontwerpbesluit behorende conceptlocatieplan.
  2. Alvorens een definitief aanwijzingsbesluit te nemen, invulling te geven aan de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, conform het bepaalde in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht, en het ontwerpbesluit met de bijbehorende stukken voor een periode van zes weken ter inzage te leggen, gedurende welke termijn zienswijzen door belanghebbenden naar voren kunnen worden gebracht.

Nota Reserves en voorzieningen 2025-2028

Vastgesteld

Besluit

De raad voor te stellen:

  1. De nota Reserves en voorzieningen 2025-2028 Ridderkerk vast te stellen met de daarin opgenomen kaders.
  2. De nota Reserves en voorzieningen 2021-2024 in te trekken.
  3. Een ondergrens voor de Algemene reserve vast te stellen van € 20.000.000.

Nota Activabeleid 2025-2028

Vastgesteld

Besluit

De raad voor te stellen:

  1. De nota Activabeleid Ridderkerk 2025-2028 vast te stellen.
  2. De nota Activabeleid gemeente Ridderkerk 2021 in te trekken.

Last onder dwangsom vuurwerkopslag Rijksstraatweg 267 Ridderkerk

Vastgesteld

Besluit

  1. Met betrekking tot een aangetroffen hoeveelheid vuurwerk van categorie F2 en F4 op het perceel kadastraal bekend als gemeente Ridderkerk, sectie D, nummer 3571, plaatselijk bekend als Rijksstraatweg 267 in Ridderkerk, de overtreder te gelasten binnen één dag, na in werking treden van het besluit, binnen Ridderkerk blijvend te voldoen aan het gestelde in:

a. artikel 5.1, tweede lid, onder b van de Omgevingswet in samenhang met de artikelen 3.31 en 3.34 van het Besluit activiteiten leefomgeving, en

b. de artikelen 4.1030, eerste lid en 4.1034, eerste lid van het Besluit activiteiten leefomgeving.

  • De dwangsom te stellen op € 7.500,- per keer dat wordt geconstateerd dat niet wordt voldoen aan artikel 5.1, tweede lid, onder b van de Omgevingswet in samenhang met de artikelen 3.31 en 3.34 van het Besluit activiteiten leefomgeving en/of de artikelen 4.1030, eerste lid en 4.1034, eerste lid van het Besluit activiteiten leefomgeving tot een maximum van € 37.500,-.
  • Per dag kan maximaal één constatering plaatsvinden.
  • De zienswijze geen aanleiding geeft af te zien van het treffen van een bestuursrechtelijke maatregel.

Managementletter 2024 en 2e VIC rapportage 2024

Vastgesteld

Besluit

  1. Kennis te nemen van de VIC Rapportage over januari tot en met oktober 2024.
  2. Kennis te nemen van de managementletter 2024.
  3. In te stemmen met de mitigerende maatregelen van De BedrijfsvoeringsPartner ten aanzien van de bevindingen over het onderhoud van de crediteurenstamgegevens.
  4. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake inzet flitspalen 30 km per uur wegen

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over de inzet van flitspalen op 30 km per uur wegen vast te stellen en te versturen.

Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake honingraatbalkons Thorbeckestraat 36-46

Vastgesteld

Besluit

  1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over de honingraatbalkons Thorbeckestraat 36-46 vast te stellen en te versturen.

Locatieonderzoek voor een Beschermd Wonen voorziening

Vastgesteld

Besluit

  1. In te stemmen met de uitvoering van een locatieonderzoek voor een Beschermd Wonen locatie voor jongeren (18-23 jr.) met middelenafhankelijkheid in Ridderkerk.

Commissievergadering d.d. 6 maart 2025

Besproken

    Uitnodigingen

    Besproken

    Integriteit / Geschenken

    Besproken

    Aanwezigheid spreekuur

    Besproken

    Communicatie

    Besproken

    Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 maart 2025

    De secretaris
    mw. M. Kitselar

    De burgemeester
    dhr. C.A. Oosterwijk

    1. Opening / Vaststellen agenda
    2. Mededelingen / Rondvraag
    3. Besluitenlijst
    4. Vaststellen niet-openbare agenda
    5. Ontwerpbesluit locatieplan verzamelcontainers Werfkade
    6. Nota Reserves en voorzieningen 2025-2028
    7. Nota Activabeleid 2025-2028
    8. Last onder dwangsom vuurwerkopslag Rijksstraatweg 267 Ridderkerk
    9. Managementletter 2024 en 2e VIC rapportage 2024
    10. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake inzet flitspalen 30 km per uur wegen
    11. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake honingraatbalkons Thorbeckestraat 36-46
    12. Locatieonderzoek voor een Beschermd Wonen voorziening
    13. Commissievergadering d.d. 6 maart 2025
    14. Uitnodigingen
    15. Integriteit / Geschenken
    16. Aanwezigheid spreekuur
    17. Communicatie

    Aanwezig

    • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
    • H. van Os, wethouder;
    • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
    • E.M. Piena, wethouder;
    • F. Stip, wethouder;
    • T. Overheid, wethouder;
    • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
    • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

    Besluiten

    Opening / vaststellen agenda

    Vastgesteld

    Mededelingen / rondvraag

    Besproken

    Besluitenlijst

    Vastgesteld

    Vaststellen niet-openbare agenda

    Vastgesteld

    Inventarisatie Industrieel Erfgoed

    Vastgesteld

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de cultuurhistorische inventarisatie Industrieel Erfgoed Ridderkerk.
    2. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

    Nieuw convenant Belastingdienst en evaluatie fiscaal statuut

    Vastgesteld

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het strategisch behandelplan van de Belastingdienst.
    2. Het nieuwe convenant “Doorontwikkeling horizontaal toezicht” weer aan te gaan met de Belastingdienst (voor de periode van drie jaar).
    3. Het fiscaal statuut 2025 gemeente Ridderkerk mede in het kader van doorontwikkeling Horizontaal Toezicht vast te stellen voor de aankomende 3 jaren.
    4. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.
      Burgemeestersbesluit:
    5. Volmacht te verlenen aan de portefeuillehouder financiën om het convenant te ondertekenen.

    Werkplan DCMR 2025

    Vastgesteld

    Besluit

    1. Het Werkplan DCMR 2025 vast te stellen.
    2. De brief aan DCMR vast te stellen en te versturen.
    3. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

    Verordeningen stimuleringsleningen 2025

    Aangehouden

    Wijziging hoofdstructuur Ridderkerkse organisatie

    Vastgesteld

    Besluit

    1. De hoofdstructuur van de gemeentelijke organisatie Ridderkerk te wijzigen, conform bijgevoegde bijlage 1.
    2. De structurele financiële gevolgen van € 120.000 te verwerken in de Begroting 2026.

    Beleidsregels beoordeling levensgedrag Ridderkerk 2025

    Vastgesteld

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de Beleidsregels beoordeling levensgedrag gemeente Ridderkerk 2025.
    2. De beleidsregels ter kennisname door te geleiden naar de raad.
      Burgemeestersbesluit:
    3. De Beleidsregels beoordeling levensgedrag gemeente Ridderkerk 2025 vast te stellen.

    RIB functie Huishoudschool Koninginneweg 150

    Vastgesteld

    Besluit

    1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

    Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake live volgen en archiveren openbare vergaderingen GR-en

    Vastgesteld

    Besluit

    1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over het live volgen en archiveren van openbare vergaderingen van gemeenschappelijke regelingen vast te stellen en te versturen.

    Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake KNVB-campus Zuidelijk Randpark

    Vastgesteld

    Besluit

    1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over KNVB-campus Zuidelijk Randpark vast te stellen en te versturen.

    Samenwerkingsconvenant Nazorg Justitiële Jeugd Rotterdam Rijnmond

    Vastgesteld

    Besluit

    1. Het ‘Samenwerkingsconvenant Nazorg Justitiële Jeugd’ aan te gaan.
    2. De wijziging van de Mandaatbesluitregeling 2024 van de gemeente Ridderkerk voor de gemeentesecretaris en medewerkers van de gemeente en de BAR-organisatie, De Bedrijfsvoeringspartner inzake convenant nazorg vast te stellen.

    Convenant Integrale aanpak jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit

    Vastgesteld

    Besluit

    1. Het convenant ‘Integrale aanpak jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit’ aan te gaan.
    2. De wijziging van de Mandaatbesluitregeling 2024 van de gemeente Ridderkerk voor de gemeentesecretaris en medewerkers van de gemeente en de BAR-organisatie, De Bedrijfsvoeringspartner inzake convenant Integrale aanpak jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit vast te stellen.

    Nabespreken Raadsvergadering d.d. 13 februari 2025

    Besproken

    Uitnodigingen

    Besproken

    Integriteit / Geschenken

    Besproken

    Aanwezigheid spreekuur

    Besproken

    Communicatie

    Besproken

    Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 maart 2025

    De secretaris
    mw. M. Kitselar

    De burgemeester
    dhr. C.A. Oosterwijk

    1. Opening/Vaststellen agenda
    2. Mededelingen/Rondvraag
    3. Besluitenlijst
    4. Vaststellen niet-openbare agenda
    5. Inventarisatie Industrieel Erfgoed
    6. Nieuw convenant Belastingdienst en evaluatie fiscaal statuut
    7. Werkplan DCMR 2025
    8. Verordeningen stimuleringsleningen 2025
    9. Wijziging hoofdstructuur Ridderkerkse organisatie
    10. Beleidsregels beoordeling levensgedrag Ridderkerk 2025
    11. RIB functie Huishoudschool Koninginneweg 150
    12. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake live volgen en archiveren openbare vergaderingen GR-en
    13. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake KNVB-campus Zuidelijk Randpark
    14. Samenwerkingsconvenant Nazorg Justitiële Jeugd Rotterdam Rijnmond
    15. Convenant Integrale aanpak jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit
    16. Nabespreken Raadsvergadering d.d. 13 februari 2025
    17. Uitnodigingen
    18. Integriteit / Geschenken
    19. Aanwezigheid spreekuur
    20. Communicatie

    Aanwezig

    • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
    • H. van Os, wethouder;
    • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
    • E.M. Piena, wethouder;
    • F. Stip, wethouder;
    • T. Overheid, wethouder;
    • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

    Niet aanwezig

    • M. Kitselar, gemeentesecretaris

    Besluiten

    Opening / vaststellen agenda

    Vastgesteld

    Mededelingen / rondvraag

    Besproken

    Besluitenlijst

    Vastgesteld

    Vaststellen niet-openbare agenda

    Vastgesteld

    Advies ontwerp Molukse Monument

    Vastgesteld

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het advies van de commissie Molukse Monument voor het schetsontwerp Baileo Ikatan van de kunstenaar Yoram de Kock voor het monument 75 jaar Molukkers in Ridderkerk.
    2. De uitgekozen kunstenaar opdracht te geven om het schetsontwerp verder uit te werken naar een definitief ontwerp voor het Molukse monument.
    3. Opdracht te geven aan de adviescommissie Molukse Monument om het proces naar het definitieve ontwerp verder te begeleiden.
    4. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

    Aanstellen regiovertegenwoordiger RAL-Zuidwest

    Vastgesteld

    Besluit

    • Akkoord te gaan met het, namens de deelnemende gemeenten in de RES-regio (Regionale Energiestrategie) MRDH, aanstellen van de gemeente Zoetermeer als Regiovertegenwoordiger Regionale Aanpak Laadinfrastructuur Zuidwest regio MRDH.
    • De Samenwerkingsovereenkomst Inzet van een Regiovertegenwoordiger RAL Zuid-West MRDH 2025-2026 aan te gaan.

      Burgemeestersbesluit

      • De portefeuillehouder Verkeer volmacht te verlenen om de Samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente Ridderkerk te ondertekenen met de deelnemende gemeenten in de RES-regio MRDH en de provincie Zuid-Holland.

      Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake netcongestie

      Vastgesteld

      Besluit

      1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over netcongestie vast te stellen en te versturen.

      Startnotitie Nota Onderwijs 2025

      Vastgesteld

      Besluit

      De raad voor te stellen:

      1. De startnotitie Nota Onderwijs 2025 vast te stellen.

      Startnotitie Nota Sport 2025

      Vastgesteld

      Besluit

      De raad voor te stellen:

      1. De startnotitie Nota Sport 2025 vast te stellen.

      Rekenkamerrapport armoedebeleid in Ridderkerk 2025 (bestuurlijke reactie)

      Vastgesteld

      Besluit

      1. Kennis te nemen van het onderzoeksrapport ‘Armoedebeleid in de gemeente Ridderkerk’.
      2. De brief met de schriftelijke reactie van het college op de conclusies en aanbevelingen vast te stellen en te versturen naar de Rekenkamer.

      Raadsvergadering d.d. 13 februari 2025

      Besproken

      Uitnodigingen

      Besproken

      Integriteit / Geschenken

      Besproken

      Aanwezigheid spreekuur

      Besproken

      Communicatie

      Besproken

      Aldus vastgesteld in de vergadering van 18 februari 2025

      De secretaris
      mw. M. Kitselar

      De burgemeester
      dhr. C.A. Oosterwijk

      1. Opening/Vaststellen agenda
      2. Mededelingen/Rondvraag
      3. Besluitenlijst
      4. Vaststellen niet-openbare agenda
      5. Advies ontwerp Molukse Monument
      6. Aanstellen regiovertegenwoordiger RAL-Zuidwest
      7. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake netcongestie
      8. Startnotitie Nota Onderwijs 2025
      9. Startnotitie Nota Sport 2025
      10. Rekenkamerrapport armoedebeleid in Ridderkerk 2025 (bestuurlijke reactie)
      11. Raadsvergadering d.d. 13 februari 2025
      12. Uitnodigingen
      13. Integriteit / Geschenken
      14. Aanwezigheid spreekuur
      15. Communicatie

      Aanwezig

      • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
      • H. van Os, wethouder;
      • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
      • E.M. Piena, wethouder;
      • F. Stip, wethouder;
      • T. Overheid, wethouder;
      • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
      • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

      Besluiten

      Opening / vaststellen agenda

      Vastgesteld

      Mededelingen / rondvraag

      Besproken

      Besluitenlijst

      Vastgesteld

      Vaststellen niet-openbare agenda

      Vastgesteld

      Herinrichting Kerkweg

      Aangehouden

      Raadsinformatiebrief inwerkingtreding nieuwe termijnen brede ondersteuning

      Vastgesteld

        Besluit

        1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

        Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake staat monumentale Vleugelnootboom

        Vastgesteld

        Besluit

        1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over de staat van de monumentale Vleugelnootboom vast te stellen en te versturen.

        Verordening inburgering Ridderkerk 2025

        Vastgesteld

        Besluit
        De raad voor te stellen:

        1. De Verordening inburgering Ridderkerk 2025 vast te stellen.
        2. De Verordening Wet inburgering 2013 Ridderkerk, vastgesteld op 12 december 2013, in te trekken.
          Het college besluit:
        3. De antwoordbrief op het gevraagde advies van het Burgeradviesraad Sociaal Domein Ridderkerk vast te stellen en te versturen.
        4. De beleidsregels handhaving inburgering van de gemeente Ridderkerk, die in werking zijn getreden op 10 januari 2014, in te trekken.
        5. Het wijzigingsbesluit voor de mandaatbesluitregeling vast te stellen ten behoeve van nieuwe mandaten voor de uitvoering van de Wet Inburgering.

        Jaarrapportage pilot Jeugdhulp op School 2023-2024

        Aangehouden

        Raadsinformatiebrief evaluatie jaarwisseling 2024-2025

        Vastgesteld

        Besluit

        1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

        Jaarverantwoording Onderwijsachterstandenbeleid (LEA/vve) 2024

        Vastgesteld

        Besluit

        1. De ingevulde vragenlijst voor de Jaarverantwoording Onderwijsachterstandenbeleid (LEA/vve) 2024 vast te stellen.

        Nabespreken Commissievergadering d.d. 30 januari 2025

        Besproken

        Ontmoeting raad – cluster Sociaal 4 februari 2025

        Besproken

        Uitnodigingen

        Besproken

        Integriteit / Geschenken

        Besproken

        Aanwezigheid spreekuur

        Besproken

        Communicatie

        Besproken

        Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 februari 2025

        De secretaris
        mw. M. Kitselar

        De burgemeester
        dhr. C.A. Oosterwijk

        1. Opening/Vaststellen agenda
        2. Mededelingen/Rondvraag
        3. Besluitenlijst
        4. Vaststellen niet-openbare agenda
        5. Herinrichting Kerkweg
        6. Raadsinformatiebrief inwerkingtreding nieuwe termijnen brede ondersteuning
        7. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) inzake staat monumentale Vleugelnootboom
        8. Verordening inburgering Ridderkerk 2025
        9. Jaarrapportage pilot Jeugdhulp op School 2023-2024
        10. Raadsinformatiebrief evaluatie jaarwisseling 2024-2025
        11. Jaarverantwoording Onderwijsachterstandenbeleid (LEA/vve) 2024
        12. Nabespreken Commissievergadering d.d. 30 januari 2025
        13. Ontmoeting raad – cluster Sociaal 04-02-2025
        14. Uitnodigingen
        15. Integriteit / Geschenken
        16. Aanwezigheid spreekuur
        17. Communicatie

        Aanwezig

        • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
        • H. van Os, wethouder;
        • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
        • E.M. Piena, wethouder;
        • F. Stip, wethouder;
        • T. Overheid, wethouder;
        • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
        • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

        Besluiten

        Opening / vaststellen agenda

        Vastgesteld

        Mededelingen / rondvraag

        Besproken

        Besluitenlijst

        Vastgesteld

        Vaststellen niet-openbare agenda

        Vastgesteld

        Overname wegbeheer Noldijk en Gebroken Meeldijk

        Vastgesteld

        Besluit

        1. In te stemmen met de overdracht van het wegbeheer van de Noldijk en Gebroken Meeldijk van het Waterschap Hollandse Delta naar de gemeente Ridderkerk.
        2. In te stemmen met het bijgevoegde voorstel van het waterschap.
        3. De financiële gevolgen voor het beheer en onderhoud te verwerken in de 1e Tussenrapportage 2025.

        Overeenkomsten ontwerpteam nieuwbouw IKC De Wingerd

        Vastgesteld

        Besluit

        1. De dienstverleningsovereenkomst met Studio Nuy van Noort B.V. (architect) aan te gaan.
        2. De dienstverleningsovereenkomst met Stevens Van Dijck B.V. (project- en bouwkostenmanager) aan te gaan.
        3. De dienstverleningsovereenkomst met Vintis Installatieadviseurs B.V (adviseur technische Installaties) aan te gaan.
        4. De dienstverleningsovereenkomst met Van Rossum BV (adviseur constructies) aan te gaan.
        5. De dienstverleningsovereenkomst met adviseur bouwfysica ZRi (adviseur bouwfysica, akoestiek en brandveiligheid) aan te gaan.
        6. De samenwerkingsovereenkomst met adviseurs aan te gaan.
        7. Op grond van artikel 87 van de Gemeentewet en artikel 5.1 van de Wet open overheid geheimhouding op te leggen op de 5 bijgevoegde dienstverleningsovereenkomsten, behorende bij beslispunt 1 tot en met 5.

        Grondaankoop restpercelen provincie Zuid-Holland langs Waalweg Rijsoord

        Vastgesteld

        Besluit

        1. Bijgaande verkoopovereenkomst met betrekking tot diverse percelen grond van de provincie Zuid-Holland met een totale grootte van circa 14.076 m2 langs de Waalweg te Ridderkerk aan te gaan.

        Burgemeestersbesluit:

        • De manager Ruimte volmacht te verlenen voor de ondertekening van de koopovereenkomst en de notariële akte van levering.

        Raadsinformatiebrief dienstverlening KCC 2024

        Vastgesteld

        Besluit

        1. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

        Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over asielopvangplekken

        Vastgesteld

        Besluit

        1. De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over asielopvangplekken vast te stellen en te versturen.

        Nabespreken Raadsvergadering d.d. 23 januari 2025

        Besproken

        Raadsvergadering d.d. 30 januari 2025

        Besproken

        Commissievergadering d.d. 30 januari 2025

        Besproken

        Uitnodigingen

        Besproken

        Integriteit / Geschenken

        Besproken

        Aanwezigheid spreekuur

        Besproken

        Communicatie

        Besproken

        Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 februari 2025

        De secretaris
        mw. M. Kitselar

        De burgemeester
        dhr. C.A. Oosterwijk

        1. Opening / Vaststellen agenda
        2. Mededelingen / Rondvraag
        3. Besluitenlijst
        4. Vaststellen niet-openbare agenda
        5. Overname wegbeheer Noldijk en Gebroken Meeldijk
        6. Overeenkomsten ontwerpteam nieuwbouw IKC De Wingerd
        7. Grondaankoop restpercelen provincie Zuid-Holland langs Waalweg Rijsoord
        8. Raadsinformatiebrief dienstverlening KCC 2024
        9. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over asielopvangplekken
        10. Nabespreken Raadsvergadering d.d. 23 januari 2025
        11. Raadsvergadering d.d. 30 januari 2025
        12. Commissievergadering d.d. 30 januari 2025
        13. Uitnodigingen
        14. Integriteit / Geschenken
        15. Aanwezigheid spreekuur
        16. Communicatie

        Aanwezig

        • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
        • H. van Os, wethouder;
        • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
        • E.M. Piena, wethouder;
        • F. Stip, wethouder;
        • T. Overheid, wethouder;
        • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
        • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

        Besluiten

        Opening / vaststellen agenda

        Vastgesteld

        Mededelingen / rondvraag

        Besproken

        Besluitenlijst

        Vastgesteld

        Vaststellen niet-openbare agenda

        Vastgesteld

        Visie buitengebied Ridderkerk – Bouwsteen 2

        Vastgesteld

          Besluit

          1. De concept tweede bouwsteen van de Visie buitengebied vast te stellen en tot en met 14 februari 2025 ter inzage te leggen.
          2. De raadsinformatiebrief over bouwsteen 2 van de Visie buitengebied vast te stellen en te versturen.

          Actualisatie beleids- en nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Ridderkerk 2025

          Vastgesteld

          Besluit

          1. De Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning gemeente Ridderkerk 2025, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2025, vast te stellen.
          2. De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Ridderkerk 2025, met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2025, vast te stellen.
          3. De antwoordbrief op het gevraagd advies van de Burgeradviesraad Sociaal Domein Ridderkerk vast te stellen en te versturen.
          4. De raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

          Grondverkoop Olea Nuts Cornelisland

          Vastgesteld

          Besluit

          1. Aan Olea Nuts VOF een perceel grond met een totale oppervlakte van 1.180 m2 te verkopen, conform bijgevoegde overeenkomst met kenmerk 597015.

          Afdoening actiepunten Rekenkamer “Jeugdhulp in Monitor Sociaal Domein” (ID 2889) en “Inzicht in resultaatgebieden en percelen” (ID 2890)

          Vastgesteld

          Besluit

          1. De afdoeningsbrief inzake actiepunten Rekenkamer “Jeugdhulp in Monitor Sociaal Domein” (ID 2889) en “Inzicht in resultaatgebieden en percelen” (ID 2890) vast te stellen en te versturen.

          Richtlijn Veilige Publieke Dienstverlening

          Vastgesteld

          Besluit

          1. Het voornemen uit te spreken om de Richtlijn Veilige Publieke Dienstverlening vast te stellen.

          Bezwaarschrift Verdeelbesluit Spreidingswet

          Vastgesteld

          Besluit

          1. Het bezwaarschrift inzake het Verdeelbesluit Spreidingswet vast te stellen en te versturen.
          2. Een afschrift van het bezwaarschrift inclusief bijlagen door te geleiden naar de raad.

          Commissievergadering Samen Wonen over Toekomstbeeld d.d. 16 januari 2025

          Besproken

          Raadsvergadering d.d. 23 januari 2025

          Besproken

            Uitnodigingen

            Besproken

            Integriteit / Geschenken

            Besproken

            Aanwezigheid spreekuur

            Besproken

            Communicatie

            Besproken

            Aldus vastgesteld in de vergadering van 28 januari 2025

            De secretaris
            mw. M. Kitselar

            De burgemeester
            dhr. C.A. Oosterwijk

            1. Opening/Vaststellen agenda
            2. Mededelingen/Rondvraag
            3. Besluitenlijst
            4. Vaststellen niet-openbare agenda
            5. Visie Buitengebied Ridderkerk – Bouwsteen 2
            6. Actualisatie beleids- en nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Ridderkerk 2025
            7. Grondverkoop Olea Nuts Cornelisland
            8. Afdoening actiepunten Rekenkamer “Jeugdhulp in Monitor Sociaal Domein” (ID 2889) en “Inzicht in resultaatgebieden en percelen” (ID 2890)
            9. Richtlijn Veilige Publieke Dienstverlening
            10. Bezwaarschrift Verdeelbesluit Spreidingswet
            11. Commissievergadering Samen Wonen over Toekomstbeeld d.d. 16 januari 2025
            12. Raadsvergadering d.d. 23 januari 2025
            13. Uitnodigingen
            14. Integriteit / Geschenken
            15. Aanwezigheid spreekuur
            16. Communicatie

            Aanwezig

            • C.A. Oosterwijk, burgemeester;
            • H. van Os, wethouder;
            • C.A. van der Duijn Schouten, wethouder;
            • E.M. Piena, wethouder;
            • F. Stip, wethouder;
            • T. Overheid, wethouder;
            • M. Kitselar, gemeentesecretaris;
            • J. Bastiaansen, bestuurssecretaris

            Besluiten

            Opening / vaststellen agenda

            Vastgesteld

            Mededelingen / rondvraag

            Besproken

            Besluitenlijst

            Vastgesteld

            Vaststellen niet-openbare agenda

            Vastgesteld

            Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over Meldpunt Goed Verhuurderschap

            Vastgesteld

              Besluit

              De antwoordbrief inzake schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur vast te stellen en te versturen.

              Raadsinformatiebrief decembercirculaire 2024 gemeentefonds

              Vastgesteld

                Besluit

                De raadsinformatiebrief over de decembercirculaire 2024 van het gemeentefonds vast te stellen en te versturen.

                Vaststellen definitieve Saneringsprogramma’s Wet Geluidhinder

                Vastgesteld

                  Besluit

                  De definitieve saneringsprogramma’s Rijksstraatweg cluster 1 (Langeweg – Achterambachtseweg), cluster 2 (Achterambachtseweg – Lagendijk) en cluster 3 (Lagendijk – Voorweg) vast te stellen.

                  Omgevingsverkenning Koninginneweg e.o. – Stap 2

                  Vastgesteld

                    Besluit

                    1. Kennis te nemen van het participatieverslag van de bewonersbijeenkomst van 20 november 2024 over de Omgevingsverkenning Koninginneweg e.o.
                    2. De raadsinformatiebrief over de Omgevingsverkenning Koninginneweg e.o. vast te stellen en te versturen.

                    Visie Buitengebied Ridderkerk – Bouwsteen 2

                    Aangehouden

                    Inventarisatie Industrieel Erfgoed

                    Aangehouden

                    Last onder dwangsom – Vuurwerkopslag Rijsoordsestraat 7 Ridderkerk

                    Vastgesteld

                      Besluit

                      1. Met betrekking tot een aangetroffen hoeveelheid illegaal vuurwerk in de bedrijfsloods aan het adres Rijsoordsestraat 7 in Ridderkerk de overtreder een last onder dwangsom op te leggen en te gelasten
                        binnen één dag, na in werking treden van het besluit, blijvend te voldoen aan het gestelde in artikel 5.1, tweede lid, onder b van de Omgevingswet in samenhang met de artikelen 3.31 en 3.34 van het
                        Besluit activiteiten leefomgeving.
                      2. De dwangsom te stellen op € 7.500,- per keer dat wordt geconstateerd dat niet wordt voldaan aan artikel 5.1, tweede lid, onder b van de Omgevingswet in samenhang met de artikelen 3.31 en 3.34 van het Besluit activiteiten leefomgeving tot een maximum van € 37.500,-.
                      3. Per dag kan maximaal één constatering plaatsvinden.

                      Aanwijzingsbesluit bevoegdheid binnentreden woning ex artikel 18.7 van de Omgevingswet

                      Vastgesteld

                        Besluit

                        1. Het aanwijzingsbesluit bevoegdheid binnentreden woning ex artikel 18.7 van de Omgevingswet vast te stellen.

                        Besluit intrekken Tijdelijk (aanvullend) beleid domein ‘Pedagogisch klimaat’, item ‘Voorschoolse Educatie’, onderdeel ‘Basisvoorwaarden voorschoolse educatie’

                        Vastgesteld

                          Besluit

                          1. Het op 19 december 2023 vastgestelde beleid “Tijdelijk (aanvullend) beleid domein ‘Pedagogisch klimaat’, item ‘Voorschoolse Educatie’, onderdeel ‘Basisvoorwaarden voorschoolse educatie’” in te trekken.

                          Nabespreken Commissievergadering d.d. 9 januari 2025

                          Besproken

                          Raadsactiviteit: bezoek aan politiebureau d.d. 14 januari 2025

                          Besproken

                            Commissie Samen Wonen over Toekomstbeeld (onderdeel vernieuwing Omgevingsvisie) d.d. 16 januari 2025

                            Besproken

                            Uitnodigingen

                            Besproken

                            Integriteit / Geschenken

                            Besproken

                            Aanwezigheid spreekuur

                            Besproken

                            Communicatie

                            Besproken

                              Aldus vastgesteld in de vergadering van 21 januari 2025

                              De secretaris
                              mw. M. Kitselar

                              De burgemeester
                              dhr. C.A. Oosterwijk

                              1. Opening/Vaststellen agenda
                              2. Mededelingen/Rondvraag
                              3. Besluitenlijst
                              4. Vaststellen niet-openbare agenda
                              5. Beantwoording schriftelijke vragen (RvO, art. 41) over Meldpunt Goed Verhuurderschap
                              6. Raadsinformatiebrief decembercirculaire 2024 gemeentefonds
                              7. Vaststellen definitieve Saneringsprogramma’s Wet Geluidhinder
                              8. Omgevingsverkenning Koninginneweg e.o. – Stap 2
                              9. Visie Buitengebied Ridderkerk – Bouwsteen 2
                              10. Inventarisatie Industrieel Erfgoed
                              11. Last onder dwangsom – Vuurwerkopslag Rijsoordsestraat 7 Ridderkerk
                              12. Aanwijzingsbesluit bevoegdheid binnentreden woning ex artikel 18.7 van de Omgevingswet
                              13. Besluit intrekken “Tijdelijk (aanvullend) beleid domein ‘Pedagogisch klimaat’, item ‘Voorschoolse Educatie’, onderdeel ‘Basisvoorwaarden voorschoolse educatie”
                              14. Nabespreken Commissievergadering d.d. 9 januari 2025
                              15. Raadsactiviteit: bezoek aan politiebureau d.d. 14 januari 2025
                              16. Commissie Samen Wonen over Toekomstbeeld (onderdeel vernieuwing Omgevingsvisie) d.d. 16 januari 2025
                              17. Uitnodigingen
                              18. Integriteit / Geschenken
                              19. Aanwezigheid spreekuur
                              20. Communicatie

                              Begroting en productafspraken 2025 St. Facet Ridderkerk

                              Het college heeft besloten kennis te nemen van de begroting en productafspraken 2025 van Stichting Facet Ridderkerk. Ook heeft het college besloten de raadsinformatiebrief vast te stellen en te versturen.

                              Raad van Toezicht St. Facet Ridderkerk

                              Het college heeft besloten mevrouw Van Driel met ingang van 1 januari 2025 ontslag te verlenen als lid van de Raad van Toezicht van de Stichting Facet Ridderkerk. En dit kenbaar te maken door een dankbrief vast te stellen en te versturen.

                              Ook besluit het college mevrouw Hooimeijer met ingang van 1 januari 2025 voor een periode van 4 jaar te benoemen tot lid van de Raad van Toezicht van de Stichting Facet Ridderkerk. En dit kenbaar te maken door een benoemingsbrief vast te stellen en te versturen.

                              Exploitatieovereenkomst Sport Service Ridderkerk BV 2025

                              Het college besluit voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 een exploitatieovereenkomst met Sport Service Ridderkerk BV aan te gaan voor de exploitatie en het beheer van de gemeentelijke binnensportaccommodaties en het zwembad, door middel van bijgevoegde exploitatieovereenkomst. Het college besluit de financiële gevolgen te verwerken in de P&C documenten.

                              De burgemeester besluit de manager Ruimte te machtigen voor het ondertekenen van de exploitatieovereenkomst met Sport Service Ridderkerk BV.

                              Bestuurlijke reactie Ontwikkelperspectief en Uitvoeringsagenda 1.0 van NOVEX Zuidelijke Randstad

                              Het college besluit de bestuurlijke reactiebrief op het Ontwikkelperspectief en de Uitvoeringsagenda 1.0 NOVEX Zuidelijke Randstad vast te stellen en te versturen.

                              Inning eigen bijdrage en mandatering Oekraïne

                                Het college besluit de inning van de eigen bijdrage met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025 te effectueren. Ook besluit het college de inkomensgrens voor het innen van de eigen bijdrage op 115% van de norm leefgeld + eigen bijdrage te leggen, conform het advies van de VNG en het bevorderen van rechtsgelijkheid. Daarnaast besluit het college de uitvoering van de eigen bijdrage te baseren op de ‘Handreiking Invoering eigen bijdrage voor Ontheemden uit Oekraïne’ van juni 2024. Ook besluit het college het wijzigingsbesluit voor het mandaatregister vast te stellen en de Huisregels Gemeentelijke Opvang Oekraïners gemeente Ridderkerk vast te stellen.

                                De burgemeester besluit de Beleidsregels leefgeld ontheemden Oekraïne gemeente Ridderkerk in te trekken en de huisregels voor de opvanglocaties in te trekken.

                                Btw-onderzoek eigen haven Ridderkerk

                                Het college besluit de addenda op de huurcontracten met Jachthaven Ridderkerk BV en transportbedrijf Groenenboom BV vast te stellen. Ook besluit het college de brieven aan Jachthaven BV en transportbedrijf Groenenboom BV vast te stellen en te versturen. Het college besluit compensatie aan transportbedrijf Groenenboom BV toe te kennen middels het niet doorbelasten van de jaarlijkse onderhoudskosten voor de periode 2024 t/m 2027.

                                      1. Opening / Vaststellen agenda
                                      2. Mededelingen / Rondvraag
                                      3. Besluitenlijst
                                      4. Vaststellen niet-openbare agenda
                                      5. Begroting en productafspraken 2025 St. Facet Ridderkerk
                                      6. Raad van Toezicht St. Facet Ridderkerk
                                      7. Exploitatieovereenkomst Sport Service Ridderkerk BV 2025
                                      8. Grafkelder begraafplaats Rusthof
                                      9. Bestuurlijke reactie Ontwikkelperspectief en Uitvoeringsagenda 1.0 van NOVEX Zuidelijke Randstad
                                      10. Inning eigen bijdrage en mandatering Oekraïne
                                      11. Btw-onderzoek eigen haven Ridderkerk
                                      12. Commissievergadering d.d. 9 januari 2025
                                      13. Uitnodigingen
                                      14. Integriteit / Geschenken
                                      15. Aanwezigheid spreekuur
                                      16. Communicatie