Bezoekersinformatie begraafplaatsen

In Ridderkerk zijn 2 gemeentelijke begraafplaatsen: begraafplaats Rusthof (Lagendijk 50) en begraafplaats Vredehof (Lagendijk 112 – 114).

Begraafplaats Rusthof bestaat sinds 1929. Daarmee is het is de oudste begraafplaats van Ridderkerk. Hier vindt u de graven van bekende Ridderkerkse families, zoals familie Boele en Pot.

Op deze begraafplaats zijn alleen particuliere graven. U kunt een graf reserveren. Een graf komt vrij wanneer de rechthebbende van het graf daar toestemming voor geeft.

De begraafplaats is elke dag open van 9.00 uur tot zonsondergang.

Adres en contact

Lagendijk 50

E-mail: begraafplaats@ridderkerk.nl

Begraafplaats Vredehof bestaat sinds 1954. De begraafplaats doet denken aan een park. Dat komt door de beplanting, de vele bomen en de kunstwerken die er staan.

De begraafplaats heeft een algemeen gedeelte, een Rooms-Katholiek gedeelte en een Islamitisch gedeelte. Ook is er een speciaal gedeelte voor kinderen en er is een foetushoek. Daarnaast zijn er 2 strooivelden, 2 urnentuinen en urnenmuren. Naast de begraafplaats vindt u een rouwcentrum en 2 kleine overdekte ontmoetingsplaatsen.

Soorten graven

Op deze begraafplaats kunt u kiezen uit een algemeen graf of een particulier graf. U kunt geen graf reserveren. U kunt wel een particulier graf uitzoeken dat op naam van de gemeente staat.

De begraafplaats is elke dag open van 9.00 uur tot zonsondergang.

Adres en contact

Lagendijk 112 -114

Telefoon: 0180 451 248
E-mail: begraafplaats@ridderkerk.nl

• Honden zijn toegestaan. Doe uw hond wel aan de riem.
  • U mag niet met de auto of fiets de begraafplaats oprijden.
  • Plaats geen glazen potten of vazen op of bij het graf. Deze kunnen omwaaien en breken.
  • Laat geen voorwerpen achter bij het gedenkteken, zoals gereedschap en vazen. Zo houden we de begraafplaats met elkaar veilig en netjes. Laat u toch spullen achter, dan kunnen medewerkers van de begraafplaats deze spullen weghalen.

Op begraafplaats Vredehof is een rouwcentrum. Hier vinden rouwbezoeken en uitvaarten plaats. Is de crematie of begrafenis ergens anders? Dan kunt u voorafgaand aan de crematie of begrafenis samenkomen in het rouwcentrum.

In Rouwcentrum Vredehof vindt u:

• een aula
  • een condoleanceruimte
  • een opbaarkamer
  • een familiekamer
  • een koelruimte

Aula

In de aula is ruimte voor ongeveer 150 belangstellenden. Er is een geluidsinstallatie aanwezig waarmee u muziek kunt laten afspelen. U kunt ook zelf muziek maken. Er staat een orgel. Daarnaast kunt u een presentatie laten zien. Het is ook mogelijk om een geluidsopname van de bijeenkomst te maken.

Uitvaart online volgen

U kunt de dienst via een livestream uitzenden voor mensen die niet bij de uitvaart aanwezig kunnen zijn. Uw uitvaartondernemer kan u hier verder mee helpen.

Condoleanceruimte

Voor of na de bijeenkomst kunnen bezoekers de nabestaanden condoleren en samenzijn.

Opbaarkamer

U kunt in de opbaarkamer afscheid nemen van de overledene voordat de bijeenkomst begint. Deze kamer kan niet op slot.

Familiekamer

Rouwcentrum Vredehof beschikt over een familiekamer. Hier kunt u met uw familie samenzijn voordat de bijeenkomst begint.

Bereikbaarheid en parkeren

Het rouwcentrum is goed bereikbaar met de auto en openbaar vervoer. Het rouwcentrum heeft een ruime parkeerplaats. Bij de ingang van het rouwcentrum zijn 4 gehandicaptenparkeerplaatsen.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u gebruik maken van het rouwcentrum? Neem dan contact met ons op via:

Of neem contact op met uw uitvaartondernemer. Uitvaartondernemers kunnen ook een afspraak inplannen.

Lagendijk 114
2981 EN Ridderkerk

Op begraafplaats Rusthof staat een oorlogsmonument uit 1949. Dit monument is het eindpunt van de stille tocht die we ieder jaar op 4 mei houden.

Met het monument herdenken we 20 militairen uit Ridderkerk die omkwamen in de Tweede Wereldoorlog. Bij het monument zijn 5 militairen begraven die omkwamen in mei 1940. Voor elk van hen hangt er een gedenkplaat aan de muur. Op het monument vindt u ook 4 andere gedenkplaten:

• Op de bovenste plaat staan de namen van 7 soldaten uit Ridderkerk. Zij zijn gestorven in voormalig Nederlands-Indië. Deze plaat hangt er sinds 1991.
  • Op de onderste plaat aan de linkerkant staan de namen van 3 soldaten uit Ridderkerk die ergens anders zijn begraven.
  • Op de onderste plaat aan de rechterkant staan de namen van de 5 bemanningsleden van een bommenwerper. Dit vliegtuig werd op 13 mei 1940 neergeschoten en stortte neer in Ridderkerk.
  • Ook hangt er een plaat met de naam van een soldaat die gestorven is tijdens de VN-vredesmacht in Libanon.