Uitleg gebruik digitale formulieren

Veel zaken kunt u bij ons digitaal regelen. Dan hoeft u dus niet meer naar het gemeentehuis te komen, maar kunt u het vanuit huis regelen. Dit doet u via een digitaal formulier. Een digitaal formulier is eigenlijk een elektronische versie van een papieren formulier. Wilt u bijvoorbeeld een uitkering aanvragen? Dan vindt u het digitale formulier bij dit onderwerp.

Wij hebben de veel gestelde vragen over het gebruik van digitale formulieren voor u op een rij gezet. Door op een vraag te klikken, opent u het antwoord.

  • Waar u ook bent, u heeft overal toegang tot het formulier.
  • Een digitaal formulier is vraaggestuurd. Dat betekent dat u door de vragen geleid wordt.
  • U kunt bij het invullen van digitale formulieren gebruik maken van uw camera en locaties op uw mobiel.
  • Is iets niet goed ingevuld? Mist er belangrijke informatie? Bij een digitaal formulier krijgt u dan een seintje en weet u direct wat u nog moet doen.
  • U kunt het formulier sneller en nauwkeuriger invullen en het formulier is altijd compleet.
  • Het printen van een formulier is niet meer nodig. Dit is goedkoper en draagt bij aan de duurzaamheid van onze planeet.
  • Uw aanvraag komt direct bij ons op de juiste plek terecht.
  • Papieren formulieren kost ons veel tijd. Door te werken met digitale formulieren werken we efficiënter en optimaliseren wij onze processen.
  • Een digitaal formulier kan worden gekoppeld aan andere bronnen van informatie, bijvoorbeeld een identificatiesysteem zoals DigiD of eHerkenning of een betalingssysteem. Hierdoor weten wij met wie wij te maken hebben en kunt u veilig en gemakkelijk met iDEAL betalen.
  • Een digitaal formulier wordt direct geregistreerd. Dat betekent dat we geen post hoeven te versturen. Bovendien krijgt u directe terugkoppeling als dat mogelijk is.

  • Veilig op onze website aanvragen, gewoon vanuit uw eigen huis.
  • Kijk op de website welke gegevens u nodig heeft om uw aanvraag/melding te kunnen doen.
  • Heeft u dit allemaal? Mooi, dan kunt u beginnen!
  • U wordt aan het begin van het formulier vaak gevraagd hoe u uw gegevens in wilt vullen, met DigiD, eHerkenning of zelf invullen.
  • Bij DigiD of eHerkenning wordt u doorgestuurd naar het inlogscherm van DigiD of eHerkenning.
  • Als u daar heeft ingelogd, komt u weer terug bij het formulier.
  • U ziet een aantal vragen.
  • Lees wat er gevraagd wordt en vul de gegevens in of vink het antwoord aan.
  • Daarna klikt u op de knop ‘Volgende’.
  • Doe hetzelfde op alle pagina’s die u daarna tegenkomt.
  • De velden waar een sterretje bij staat, zijn verplicht.
  • Wanneer u iets vergeet of verkeerd invult, verschijnt er een foutmelding bij de vraag die nog open staat.
  • Bent u klaar met het invullen van het formulier? Dan kunt u uw gegevens bekijken in de samenvatting.
  • Klopt iets niet? Dan kunt u het nog aanpassen. Klik op het potloodje naast de vraag die u wilt aanpassen. Ga daarna weer terug naar de samenvatting door (telkens) op de knop ‘Volgende’ te klikken.
  • Als alles klopt, klik dan op de knop ‘Verzenden’.
  • Uw aanvraag komt dan direct bij ons binnen. U krijgt in de meeste gevallen direct een ontvangstbevestiging met een registratienummer op het door u opgegeven e-mailadres.
  • Afhankelijk van het formulier, kan het ook enkele dagen duren voordat u een ontvangstbevestiging krijgt. Meestal sturen we die dan per post.

Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Dankzij uw DigiD kunt u overal makkelijk en veilig inloggen. Uw persoonlijke gegevens worden automatisch ingevuld en blijven goed beschermd.

Manieren van inloggen met DigiD

Laten zien wie u bent kan op verschillende manieren. Soms is inloggen met een wachtwoord genoeg. Steeds vaker heeft u ook uw telefoon nodig.

Nog niet aangemeld bij DigiD?

Via www.digid.nl vraagt u in 3 stappen uw eigen DigiD-inlogcode aan. U leest daar ook hoe dit werkt.

eHerkenning is een authenticatiedienst voor bedrijven (zoals DigiD dit is voor personen). Meer informatie vindt u op de pagina eHerkenning.

Een aantal producten kunt u ook direct online betalen. Bijvoorbeeld bij het opvragen van een uittreksel BRP of gehandicaptenparkeerkaart.

Online betalen kan bij ons alleen via internetbankieren, via iDEAL U vindt informatie over iDEAL op de website van iDEAL.