PGB en Zorg in Natura

Wanneer u een melding voor hulp of hulpmiddelen vanuit de Wmo hebt gedaan, volgt daarna een gesprek. Na dit gesprek volgt een advies vanuit de gemeente. Hierin staat of u in aanmerking komt voor hulp of hulpmiddelen vanuit de Wmo en zo ja welke hulp.

Deze hulp is op 2 manieren te krijgen. Wij leggen u uit hoe dat werkt.

Zorg in Natura (ZIN) betekent dat uw hulp via de gemeente wordt geregeld en ingekocht. U kijkt samen met uw klantmanager van de gemeente welke hulp het beste bij u past en welke organisatie deze voor u kan bieden. De gemeente heeft met veel organisaties in de omgeving afspraken gemaakt. Organisaties die afspraken hebben met de gemeente noemen we gecontracteerde zorgaanbieders. Als u hulp krijgt via een gecontracteerde aanbieder, krijgt u ZIN. Het voordeel van ZIN is dat u zelf niets hoeft te regelen. De gemeente regelt uw hulp en de financiën.

Voor bijna alle hulp vanuit de Wmo vragen we een eigen bijdrage.

  • De eigen bijdrage is 19 euro per maand. In onderstaand filmpje wordt de eigen bijdrage uitgelegd.
  • Voor rolstoelvoorzieningen en tijdelijke respijtzorg wordt geen eigen bijdrage gevraagd.
  • Als u een Wmo voorziening krijgt toegewezen geeft de gemeente dit door aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).
  • Het CAK stuurt u een brief waarin staat hoeveel eigen bijdrage u per maand betaald. Wanneer u een eigen bijdrage moet betalen, ontvangt u van het CAK een factuur. Heeft u vragen over de brief of de factuur, belt u dan naar het CAK via telefoonnummer 0800 1925 (gratis) of kijk op de website van het CAKExterne link.
  • Wanneer u moeite heeft met het betalen van uw eigen bijdrage kan het CAK u helpen. Hiervoor kunt u de informatie op de website van het CAKExterne link.

In onderstaand filmpje wordt de eigen bijdrage uitgelegd:

Accepteer cookies om toegang te krijgen tot deze inhoud

Iedereen die hulp vanuit de Wmo krijgt, kan zorg in natura krijgen.

Een PGB staat voor persoonsgebonden budget. Dit betekent dat niet de gemeente, maar u zelf de hulp regelt. U krijgt dan een financiële bijdrage van de gemeente om zelf uw hulp in te kopen en te regelen.

Voor bijna alle hulp vanuit de Wmo vragen we een eigen bijdrage.

  • De eigen bijdrage is maximaal 19 euro per maand. In onderstaand filmpje wordt de eigen bijdrage uitgelegd.
  • Voor rolstoelvoorzieningen en tijdelijke respijtzorg wordt geen eigen bijdrage gevraagd.
  • Als u een Wmo voorziening krijgt, geeft de gemeente dit door aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).
  • Het CAK stuurt u een brief waarin staat hoeveel eigen bijdrage u per maand betaald. Wanneer u een eigen bijdrage moet betalen, ontvangt u van het CAK een factuur. Heeft u vragen over de brief of de factuur, belt u dan naar het CAK 0800 1925 (gratis) of kijk op de website van het CAKExterne link.
  • Wanneer u moeite heeft met het betalen van uw eigen bijdrage kan het CAK u helpen. Hiervoor kunt u de informatie op de website van het CAKExterne link lezen.

Daarnaast kan een PGB soms leiden tot extra kosten. De gemeente bepaalt namelijk welk bedrag u maximaal krijgt voor het inkopen van de hulp of het hulpmiddel. Als de organisatie die u de hulp geeft een hoger bedrag vraagt of als u meer hulp of een ander hulpmiddel wilt dan u nodig heeft, moet u zelf het verschil bijbetalen.

Het bedrag voor een pgb wordt afgeleid van het bedrag waarvoor de gemeente zorg inkoopt bij de zorgorganisaties (gecontracteerde aanbieders). De bedragen kunt u opvragen bij de klantmanager die u helpt. Een PGB kost meer tijd en inzet omdat u zelf de opdrachtgever voor de hulpverlener of leverancier bent.

In onderstaand filmpje wordt de eigen bijdrage uitgelegd:

Accepteer cookies om toegang te krijgen tot deze inhoud

Als u hulp via een PGB wilt, moet u wel aan een aantal eisen voldoen waarop de gemeente controleert. U moet ook kunnen aantonen dat u in staat bent de PGB te beheren. Dit betekent dat u zelf de hulp moet kunnen inkopen en een aantal dingen moet kunnen regelen. U wordt zelf budgetbeheerder. Als u dit niet kunt, kunt u iemand anders deze taken voor u laten uitvoeren. Als u een klacht heeft over de zorgaanbieder of als de organisatie even geen hulp kan geven, lost u dit zelf op. U leest meer over wat er komt kijken bij een PGB op de pagina van Rijksoverheid.nlExterne link.

Als u zich heeft gemeld bij Wmo en na het gesprek met de gemeente geeft u aan dat u een pgb wilt, dan bekijkt u samen wat er mogelijk is. U moet hiervoor ook een budgetplan invullen. Hierin geeft u aan welke hulp u wilt inkopen en hoe u het pgb gaat beheren. U krijgt het budgetplan van uw klantmanager. U stuurt het plan na het invullen naar uw klantmanager op. Deze bekijkt of het budgetplan goedgekeurd kan worden. Zodra het plan is goedgekeurd, wordt uw hulp via PGB toegekend.

Als u iemand uit uw netwerk de PGB hulp gaat uitvoeren noemen we dit informele hulp. Als u een professionele hulpverlener de PGB hulp laat uitvoeren noemen we dit formele hulp. De klantmanager van de gemeente kan u vertellen aan welke eisen diegene die u hulp geeft moet voldoen.

Voor de inkoop van de hulp moet u een zorgovereenkomst opstellen met de organisatie die u hulp gaat geven. Kijk hiervoor op de website van SVBExterne link. Daar staan zorgovereenkomsten die de SVB beschikbaar heeft gesteld. Bij de SVB kunt u de hulp declareren. De SVB betaalt daarna uw hulp. Als de kosten voor uw hulp hoger zijn dan uw budget, dan moet u deze extra kosten zelf betalen.

Bij een PGB voor hulpmiddelen stuurt u binnen 6 maanden na de toekenning de factuur, een onderhoudscontract en het bewijs van betaling op. Daarna wordt het budget aan u uitbetaald. Als de kosten van de voorziening hoger zijn dan het toegekende budget, dan moet u deze extra kosten zelf betalen.

Dit leest u in de Verordening, de nadere regels en de beleidsregels die gaan over de Wmo 2015.