Hulp of zorg nodig (Aanmeldpunt Wmo)?

Hebt u door een ziekte of beperking tijdelijk ondersteuning of hulp nodig? Bijvoorbeeld om thuis te blijven wonen of uzelf te verplaatsen? De gemeente helpt u bij het vinden van een oplossing. Dit is geregeld in de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).

DigiD Logo

Log in met of zonder DigiD. Lees meer over DigiD

Doe een melding Wmo

De gemeente biedt hulp wanneer u het zelf niet kunt oplossen. Hiervoor meldt u zich bij het Aanmeldpunt Wmo. De gemeente beslist of u in aanmerking komt. De volgende hulp kunt u aanvragen:

  • Dagbesteding. Bijvoorbeeld een activiteit op een zorgboerderij of zorgcentrum
  • Hulp bij huishouden. Bijvoorbeeld schoonmaken of de was doen
  • Vervoer (korte ritten). Bijvoorbeeld naar familie of de winkel
  • Woningaanpassingen. Bijvoorbeeld een traplift of aanpassing van de badkamer
  • Hulpmiddelen. Bijvoorbeeld een rolstoel
  • Respijtzorg voor mantelzorgers. Bijvoorbeeld logeeropvang
  • Begeleiding. Bijvoorbeeld bij het plannen en organiseren van de dag
  • Beschermd wonen. Op een locatie met begeleiding

Wilt u een melding doen voor hulp, ondersteuning of een hulpmiddel vanuit de Wmo? Of u wilt uw hulp verlengen of aanpassen? U kunt een melding doen via het aanmeldformulier.

Bevestiging en afspraak maken

  • U krijgt bericht van ons als de gemeente uw melding heeft ontvangen.
  • Een klantmanager neemt daarna contact met u op.
  • Een klantmanager bespreekt uw hulpvraag met u. Als wij u nog niet kennen komt de klantmanager meestal op huisbezoek. Als u al bekend bent met bij de Wmo is dit niet altijd nodig. U kijkt dan met de klantmanager op welke manier het gesprek het beste gevoerd kan worden.

Gesprek met klantmanager

  • Tijdens het gesprek kijkt de klantmanager met u naar mogelijke oplossingen.
  • U mag altijd een vertrouwd iemand vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Denk aan een familielid of iemand die al veel voor u doet.
  • Het kan zijn dat uw probleem na het bespreken van deze vragen is opgelost. Het is ook mogelijk dat uw probleem hiermee niet is opgelost. Dan kijkt de klantmanager of u hulp kunt krijgen via de Wmo. Deze hulp of zorg past bij uw persoonlijke behoeften en beperkingen.

Controleren identiteit

  • Wij zijn verplicht om uw identiteit te controleren.
  • U heeft de gegevens van uw identiteitsbewijs al ingevuld bij het doen van uw melding. De klantmanager vraagt u tijdens het huisbezoek om uw legitimatiebewijs te laten zien.
  • Deze gegevens ziet u ook terug in het onderzoeksrapport dat u na het gesprek opgestuurd krijgt.

Rapport met mogelijke oplossingen

  • In het onderzoeksrapport vatten we samen wat er met u is besproken. In het rapport staat ook welke oplossingen er mogelijk zijn in uw situatie.
  • Als de oplossing een Wmo-voorziening is, kunt u een aanvraag doen door het onderzoeksrapport te ondertekenen en naar ons terug te sturen.

U heeft al ondersteuning vanuit de Wmo en u wilt een wijziging doorgeven. Soms hoeft u hiervoor zelf niets te doen, zoals bij:

  • Overlijden doorgeven; Na melding van een overlijden bij de gemeente wordt dit intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over de beëindiging van de voorziening(en) en eventueel het ophalen daarvan.
  • Verhuizing binnen de gemeente; U geeft uw verhuizing door. Uw nieuwe adres wordt intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over het verwerken van de adreswijziging en de welke gevolgen dat eventueel voor u heeft.
  • Verhuizing naar een ander gemeente; U geeft uw verhuizing door bij uw nieuwe gemeente. Uw uitschrijving wordt dan aan ons gemeld. U krijgt automatisch bericht over de verwerking hiervan en welke gevolgen dat voor u heeft.

Als u een andere wijziging wilt doorgeven, moet u dit wel zelf doorgeven. Denk hierbij aan:

  • U wilt geen gebruik meer maken van een voorziening.
  • U heeft ondersteuning en wilt overstappen naar een andere zorgaanbieder.
  • U wilt uw ondersteuning wijzigen van zorg in natura naar PGB (of andersom).

Vraag een wijziging Wmo aan

Informatie over de Wmo vindt u op de pagina Wmo uitgelegd.