Ridderkerk gaat voor groen

Ons ecosysteem is uit balans. Door veel bebouwing, afname van natuurgebieden, klimaatverandering, hittestress en vervuiling. Daar moeten we iets aan doen. Daarom gaan we in Ridderkerk voor groen.

Hoe gaan we dat doen? We willen meer variatie aanbrengen in de natuur in Ridderkerk en zorgen dat dit groen elkaar goed aanvult. Dat doen we in de parken en groengebieden, maar ook in het groen en water in het bebouwde gebied.

De natuur trekt de woonomgeving in, omdat daarbuiten steeds minder plek is. Het vergroenen van onze woonomgeving is goed voor plant- en diersoorten én goed voor ons. Het ecosysteem komt er beter door in balans. Dat heeft ook voor ons voordelen. We hebben dan bijvoorbeeld minder last van plaagsoorten, zoals muggen. Meer groen betekent ook minder last van hitte en minder wateroverlast.

‘Ridderkerk gaat voor groen’ komt voort uit onze visie ‘Werken vanuit ecologie’. In die visie staat waar we winst kunnen behalen en hoe we dat kunnen doen. Het doel daarvan is om de kwaliteit van al het groen in Ridderkerk te vergroten, om zo ons ecosysteem beter in balans te krijgen.
Alles wat we hier aan kunnen doen, valt onder ‘Ridderkerk gaat voor groen!’: acties, tips, subsidie, onze eigen maatregelen. En dat doen we met elkaar: wij als gemeente, samen met inwoners en ondernemers.

Om dit allemaal zo zorgvuldig mogelijk te doen, bekijken we onze leefomgeving door de ogen van 6 diersoorten: de egel, de weidehommel, de zanglijster, de laatvlieger, de snoek en de glassnijder. Waarom deze soorten? Omdat wat zij nodig hebben, grofweg is wat de natuur in Ridderkerk nodig heeft om in balans te zijn.

Video Ridderkerk gaat voor groen

Stadsecoloog Daan van der Sluis vertelt in onderstaande video over Ridderkerk gaat voor groen.

Ridderkerk gaat voor groen! U toch ook?!

Meer kruidenrijke vegetatie

We vormen gazon om naar kruidenrijke vegetatie. Hier krijgen kruiden de kans om te groeien en bloeien, waarmee we insecten zoals de weidehommel helpen. Daar profiteren dan weer vogels en vleermuizen van.

Vergroenen van uw tuin

Steeds vaker hebben we last en soms ook schade als gevolg van veel regen of langdurige droogte. Met een groene tuin of groen dak bent u hier beter op voorbereid.

De Tegeltaxi

Heeft u tegels uit uw tuin verwijderd en vervangen door groen? Maak dan gebruik van de Tegeltaxi, die klaarstaat om uw tegels gratis op te halen.

Onze medebewoners

Naast de 47.000 menselijke inwoners huisvest Ridderkerk tal van planten en dieren. Wij zijn in de huid van 6 diersoorten gekropen, om een indruk te krijgen van hun leven in Ridderkerk en hun wensen om hun leven wat makkelijker te maken. Maak hieronder zelf kennis met de egel, de weidehommel, de zanglijster, de laatvlieger, de snoek en de glassnijder.

De egel

Ik voel me thuis waar beschutte plekjes zijn, zo kan ik me goed verbergen als ik overdag slaap.

De weidehommel

Waar ik van leef? Van nectar en stuifmeel van bloeiende planten.

De zanglijster

Ik houd van zingen! Je herkent mij aan mijn kenmerkende toon dat ik vaak 3 keer herhaal.

De laatvlieger

Laat ik mezelf even voorstellen: ik ben de laatvlieger, muggeneter en vleermuis.

De snoek

Je kan me op veel plekken vinden: van sloot tot rivier.

De glassnijder

Ik ben een glassnijder, oftewel een echte libel uit de familie van de glazenmakers.