Terug naar de vorige pagina

Aanleg glasvezelnetwerk

Op dit moment leggen de glasvezelaanbieders KPN, Open Dutch Fiber (ODF) voor Odido en Delta Netwerk in Ridderkerk een glasvezelnetwerk aan.

Wat is de rol van de gemeente?

De gemeente geeft aan waar de kabels en schakelkasten mogen komen, coördineert het proces en houdt toezicht op de werkzaamheden in openbaar gebied. Dit om zo min mogelijk overlast voor de omgeving te veroorzaken. De straat zal meerdere keren open gaan als meerdere aanbieders glasvezel willen aanleggen in uw straat.

Kunnen er meerdere glasvezelaanbieders in mijn straat komen?

Ja, in de Telecomwet staat dat meerdere leveranciers glasvezelnetwerken mogen aanleggen in dezelfde straat. De gemeente moet dit toe staan.

Werkwijze aanleg glasvezel

• U ontvangt van de glasvezelaanbieder informatie over de aanleg van het glasvezelnetwerk.
  • U wordt door de glasvezelaanbieder op de hoogte gehouden over de werkzaamheden in uw straat.
  • Het trottoir van uw straat gaat open om de kabel aan te leggen. Meestal is het trottoir dezelfde dag weer dicht gemaakt. Het kan zijn dat er tijdelijk andere tegels worden gelegd, dit wordt later hersteld.
  • Alleen met uw toestemming wordt de kabel doorgetrokken naar uw gevel. Dit betekent graafwerkzaamheden op uw privéterrein. De glasvezelaanbieder zorgt er voor dat uw tuin er weer netjes uitziet na de werkzaamheden.

Ben ik verplicht om glasvezel te gaan gebruiken?

Nee. U bepaalt zelf of u gebruik wilt maken van de glasvezelaansluiting en welke provider u kiest. U bent niet verplicht een abonnement voor het gebruik van glasvezel te nemen. Sommige inwoners en bedrijven willen meerdere aansluitingen. De glasvezelaanbieder handelt niet namens de gemeente.

Heeft u nog vragen over glasvezel?

Bij vragen kunt u terecht bij de glasvezelleverancier:

Contactpersoon

Bij vragen over werkzaamheden op openbaar gebied, dan kunt u altijd contact opnemen met de gemeente via e-mailadres projectinuitvoering@ridderkerk.nl.