Buurtpreventie Drievliet ‘t Zand heeft nieuwe uitvalbasis

8 februari 2024, 09:00
Vrijwilligers van Buurtpreventie Drievliet ’t Zand controleren samen met wethouder Henk van Os of een fiets op slot zit.

Het gerenoveerde Sportcentrum Drievliet biedt sinds kort plek aan Buurtpreventie Drievliet ’t Zand.

Buurtpreventie Drievliet ’t Zand, Sport Service Ridderkerk en wethouder Henk van Os vierden dit feestelijke feit woensdagavond 31 januari door gezamenlijk een contract te ondertekenen. Wethouder Van Os: “Het is mooi dat Buurtpreventie Drievliet ’t Zand een plekje heeft gekregen in het gerenoveerde Sportcentrum Drievliet. Een mooie uitvalsbasis om hun werk in de wijk te kunnen doen.”

De vrijwilligers van de Buurtpreventie kwamen woensdagavond direct in actie. Samen met wethouder Van Os en verschillende raadsleden trokken ze na de ondertekening de wijk in voor een Donkere Dagen Offensief-actie. Een actie om inwoners bewust te maken van veiligheid in de wijk tijdens de donkere dagen van het jaar. Zo werd er gecontroleerd of de fietsen bij het sportcentrum op slot zaten.

Vier Buurtpreventies

Ridderkerk kent 4 Buurtpreventies:

• Bolnes
  • Slikkerveer
  • Centrum en Omgeving (Oost en West)
  • Drievliet ’t Zand

De vrijwilligers van Buurtpreventie zijn de oren en ogen van de wijk: wandelend of fietsend proberen ze veiligheid en sociale cohesie te bevorderen. Vrijwilligers controleren onder meer op rondzwervend afval, overhangend groen, kapotte lantaarnpalen en onveilige situaties. Ze observeren, signaleren en rapporteren. Vertrouwen ze iets niet, dan melden ze dit bij boa’s, gemeente of politie.
Buurtpreventie heeft ook een sociale functie. Soms krijgen vrijwilligers bijvoorbeeld een tip dat iemand zich zorgen maakt om zijn buurman. Dan wordt bijvoorbeeld Facet Ridderkerk ingeschakeld. Wethouder Van Os: “Het is mooi om te zien dat Ridderkerkers samen willen werken aan een veilige wijk. En vrijwilligers zijn altijd welkom. Meld je vooral aan!”

Nieuwsgierig?