Hulpteam Toeslagenaffaire bouwt aan vertrouwen

11 mei 2023, 09:00
Medewerker Gerdinand Hoogendijk en projectleider Miranda Vonk.

De gemeente probeert inwoners zo goed mogelijk te helpen, op allerlei manieren. Een voorbeeld is het Hulpteam Toeslagenaffaire. Bijna 2 jaar onderweg blikken projectleider Miranda Vonk en medewerker Gerdinand Hoogendijk terug en kijken ze vooruit.

Miranda: “De impact van de toeslagenaffaire is enorm. Met een luisterend oor en maatwerk ondersteunen wij getroffen ouders en kinderen om weer verder te kunnen.”

De toeslagenaffaire draait om duizenden ouders die door de Belastingdienst ten onrechte werden bestempeld als fraudeur. Zij moesten hierdoor vanuit het niets hun kinderopvangtoeslag terugbetalen. Vaak ging het om forse bedragen, waardoor veel ouders diep in de schulden raakten. In Ridderkerk krijgen nu 71 ouders ondersteuning van het Hulpteam Toeslagenaffaire.

Miranda: “Het Hulpteam Toeslagenaffaire is ooit begonnen met mensen te bellen om te vragen of ze ondersteuning nodig hadden, maar al snel bleek dat ouders meer nodig hadden. Persoonlijk contact waarbij je elkaar in de ogen kunt kijken is enorm belangrijk bij verhalen over onrecht en de gevolgen daarvan. Daarom is gekozen voor de huidige opzet, waarbij we eerst de tijd nemen om te luisteren.”
Gerdinand: “Ieder gezin heeft een vast aanspreekpunt, zodat een verhaal niet steeds opnieuw verteld hoeft te worden. Gedupeerden waarderen dat. Velen hebben door de situatie geen tot weinig vertrouwen meer in de overheid. Door onze huisbezoeken, de tijd die we nemen, de oplossingsgerichte aanpak en de menselijke maat die in alles voorop staat, proberen we dat vertrouwen langzaam terug te winnen.”

Veel impact

Ook in Ridderkerk zijn veel schrijnende gevallen bekend. Gerdinand: “Zo was er een ouder die vanwege een klein vermoeden van fraude bijna €100.000 moest terugbetalen aan de Belastingdienst. Op zo’n moment stort je wereld in en stapelt zich probleem op probleem op probleem. Door de enorme leningen die velen moesten afsluiten, stapelden de schulden zich op. Dat heeft op verschillende gebieden enorme impact.”

Miranda vertelt: “Sommige ouders moesten noodgedwongen stoppen met hun opleiding, anderen raakten hun baan kwijt of kregen te maken met loonbeslag. Gezinnen groeiden door de toeslagenaffaire van de ene op de andere dag op in armoede. Geen eten meer kunnen betalen, niet genoeg geld voor de tandarts hebben, het lidmaatschap van de sportvereniging op moeten zeggen, geen mogelijkheden om een verjaardagscadeautje te kopen: de voorbeelden zijn eindeloos.”

Zorgen wegnemen

Net als de vragen waarmee ouders aankloppen bij het Hulpteam Toeslagenaffaire. Gerdinand: “Wat de vraag ook is, het begint altijd met luisteren. Mensen die door de toeslagenaffaire geraakt zijn, willen zich gehoord voelen. Het is niet alleen financieel zwaar, maar ook mentaal. Het heeft impact op alles. Belangrijk is om daarna de schuldenproblematiek inzichtelijk te krijgen en te kijken waar behoefte aan is. Samen met de ouders, en sinds kort ook met de oudere of al volwassen kinderen, kijken we hoe we hen daarbij kunnen helpen.”

“Wat ik mooi vind om te zien, is hoe veerkrachtig ouders en hun kinderen vaak zijn. Dat is bewonderingswaardig. Want het is niet niks om plotseling je leven, wat je goed op de rit had, in puin te zien vallen. Zonder dat je er ook maar iets aan kan doen.”

Miranda: “Onze missie is geslaagd wanneer wij kunnen zorgen voor minder stress en het wegnemen van bepaalde zorgen. We willen bereiken dat de toeslagenaffaire niet meer hun leven domineert en ze verder kunnen met hun leven. Dat doet ons team door zich met hart en ziel in te zetten. Het heeft al mooie resultaten opgeleverd. We leren zelf nog iedere dag en zijn heel gemotiveerd om met ons werk verder te gaan.”

Meer informatie

Meer weten of hulp nodig? Ga dan naar de pagina Hulp bij toeslagenaffaire of bel het hulpteam via (0180) 493 500.