Stemmen voor de verkiezing van het Europees Parlement als niet- Nederlander

Heeft u de nationaliteit van 1 van de lidstaten van de Europese Unie? Dan kunt u ervoor kiezen om in Nederland te stemmen voor de Nederlandse leden van het Europees Parlement.

U kunt er ook voor kiezen om te stemmen in uw land van herkomst voor de leden van uw eigen lidstaat. U moet wel kiezen: 2 keer stemmen mag niet.

In het land van herkomst stemmen

Wilt u stemmen in het EU-land waarvan u de nationaliteit heeft? Dan moet u in dat land aangeven dat u wilt stemmen als kiezer in het buitenland. U mag dan niet in Nederland uw stem uitbrengen en u krijgt ook geen stempas. U hoeft dan niets door te geven aan de gemeente Ridderkerk.

In Nederland stemmen

Wilt u in Nederland stemmen? Dan moet u het registratieformulier invullen. Dit registratieformulier ontvangt u uiterlijk 12 maart via de post. U stuurt het formulier samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs naar de gemeente.

Vul het formulier in en stuur het samen met een kopie van uw geldige legitimatiebewijs:

• per e-mail naar verkiezingen@ridderkerk.nl
  • per post naar:
    Gemeente Ridderkerk
    Ten name van Team Verkiezingen
    2980 AG Ridderkerk

• U heeft de nationaliteit van een EU-land.
  • U bent 18 jaar of ouder op 6 juni 2024.
  • U woont in Ridderkerk
  • U bent niet uitgesloten van het kiesrecht.

Het registratieformulier moet uiterlijk op dinsdag 23 april 2024 door Team Verkiezingen van de gemeente Ridderkerk zijn ontvangen.

Als u zich al eerder heeft geregistreerd als kiezer in Nederland voor een eerdere Europees Parlementsverkiezing, hoeft u dat niet nog een keer te doen.

Heeft u (ook) de Nederlandse nationaliteit, bent u 18 jaar of ouder en woont u in Ridderkerk? Dan hoeft u geen formulier in te vullen. U bent dan automatisch geregistreerd als kiezer.