Burgemeester leest kinderen voor

1 februari 2024, 09:00
Tijdens de Nationale Voorleesdagen ging burgemeester Marco Oosterwijk langs bij CBS De Fontein en De Peuterbol om voor te lezen.

Een verrassing voor de peuters en kleuters van CBS De Fontein en De Peuterbol van kinderopvang SKR vrijdagochtend: burgemeester Marco Oosterwijk kwam langs om een uurtje voor te lezen aan de kinderen.

Van woensdag 24 januari tot zaterdag 3 februari zijn het de Nationale Voorleesdagen. Tijdens deze dagen is er extra aandacht voor lezen en (voorlezen) aan kinderen. De burgemeester las vrijdagochtend daarom voor uit het prentenboek ‘Help! Een verrassing!’. Dat boek is verkozen tot prentenboek van het jaar. De kinderen luisterden aandachtig naar de burgemeester. Hij vertelde vol enthousiasme over August de Vos die verrast wordt door Suus Eekhoorn.

Bibliotheek Ridderkerk besteedde ook aandacht aan de Nationale Voorleesdagen. Op woensdag 31 januari organiseerde de bibliotheek de jaarlijkse voorleeswedstrijd in de Hofzaal in het gemeentehuis. Tien kinderen uit groep 7 en 8 van verschillende Ridderkerkse scholen streden om voorleeskampioen van Ridderkerk te worden. Wethouder Fleur Stip zat woensdag in de jury en besliste mee wie de winnaar van de middag werd. De winnaar mag meedoen aan de volgende wedstrijdronde van de Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne om lezen onder kinderen te bevorderen.

Daarnaast doet de bibliotheek mee aan een landelijke actie. Tot achttien jaar kunnen kinderen in Ridderkerk gratis lid worden van de bibliotheek. Wordt een kind lid tijdens de Nationale Voorleesdagen, dan krijgt hij of zij een August de Vos-knuffel cadeau, een personage uit het prentenboek van het jaar.