Buurtcirkel: handig en gezellig

23 november 2023, 09:00
Wethouder Fleur Stip in gesprek met de deelnemers van de Buurtcirkel.

Boodschappen doen, een administratieve klus of de tuin opknappen. De deelnemers van de Buurtcirkel helpen elkaar bij dagelijkse dingen.

De Buurtcirkel is een initiatief van Pameijer, bedoeld als ondersteuning voor alle Ridderkerkers die zelfstandig (gaan) wonen en dit soms lastig vinden. Bijvoorbeeld doordat ze zich eenzaam voelen of af en toe wat hulp nodig hebben bij het regelen van dagelijkse dingen. De Buurtcirkel brengt mensen met elkaar in contact.

De Buurtcirkel bestaat uit een groep van 9 tot 12 personen die bij elkaar in de buurt wonen. Ze helpen elkaar bij dagelijkse dingen, zoals samen naar de tandarts gaan. Maar de buren doen ook regelmatig leuke dingen met elkaar, zoals samen een kopje koffie drinken of sporten.
De Buurtcirkel krijgt ondersteuning van een Buurtcirkelcoach. Voor hulp bij zaken die iemand (nog) niet zelf kan regelen. Een vrijwilliger ondersteunt de deelnemers bij het samenwerken en is het aanspreekpunt. Ook maakt de vrijwilliger de deelnemers wegwijs in de buurt.

De Buurtcirkel is elke dinsdag in Wijkcentrum de Fuik. Wethouder Fleur Stip ging afgelopen dinsdag langs en dronk samen met de deelnemers een kopje koffie. Stip: “De Buurtcirkel is een mooi initiatief. Samen kom je verder en is het ook veel leuker.”
Bij verzorgingshuis Reyerheem is ook een buurtcirkel voor alle Ridderkerkse senioren. Zij komen iedere even week op dinsdag om 10.00 uur bij elkaar.

Kijk op voor meer informatie over de Buurtcirkel op de website van Pameijer. Of neem contact op met Buurtcirkelcoach Kim Schop via 06 41 09 94 68.