‘Dank voor uw overweldigende gastvrijheid’

23 mei 2024, 09:27
Burgemeester Marco Oosterwijk was op 15 mei 2024 één jaar burgemeester van Ridderkerk.

Burgemeester Marco Oosterwijk schrijft een bericht aan alle inwoners van gemeente Ridderkerk over zijn eerste jaar als burgemeester van Ridderkerk:

Beste Ridderkerker,

Het is 365 dagen geleden dat ik burgemeester van Ridderkerk werd. Het eerste jaar is voorbijgevlogen! Tegelijk voelt 15 mei 2023 als de dag van gister. Ik ben nog steeds elke dag trots dat ik mij burgemeester van Ridderkerk mag noemen.

De gastvrijheid die ik het afgelopen jaar heb mogen ervaren is overweldigend. Ik mocht achter zoveel ‘voordeuren’ komen. De visites bij echtparen die jubilea vierden en de prachtige levensverhalen die met mij werden gedeeld. Het voetballen met jongelui en het bezoeken van tientallen verenigingen en organisaties die allemaal vol enthousiasme over hun inzet en passies deelden. Het toont de gastvrijheid en toegankelijkheid van Ridderkerk.

Het was een prachtig jaar. Tegelijk wil ik een burgemeester zijn die niet wegkijkt van de moeilijke zaken. Het overlijden van de 4-jarige Mayson na een bezoek aan De Fakkel vergeet ik nooit meer. Deze verdrietige gebeurtenis heeft diepe indruk op mij gemaakt. Als burgemeester, maar vooral ook als vader. Tegelijk kende het afgelopen jaar ook stevige veiligheidsincidenten. De vondst van grote hoeveelheden drugs en wapens, een ernstige steekpartij en de explosie in een portiek. Met als grootste dieptepunt het trieste incident waarbij een 18-jarige jongen werd doodgeschoten door een leeftijdsgenoot. Het stemt mij intens verdrietig.

Deze bovenstaande situaties sterken mij in het idee dat ik mij wil (blijven) inzetten voor een Ridderkerk waar het veilig en prettig wonen is. Ik zal daar vanuit mijn rol als burgemeester altijd voor doen wat nodig is. Net zoals ik hoop dat u zich vanaf uw plek zal inzetten voor Ridderkerk. We wonen immers in een geweldig mooi dorp en ik vind het belangrijk dat iedereen dat voelt en ziet. Juist ook onze Ridderkerkse jeugd: ik geniet van mijn contacten met jullie en kijk uit naar nog heel veel plezierige ontmoetingen.

Ik wil via deze weg ook graag mijn dank uitspreken aan de hulpdiensten. Dank voor jullie onvoorstelbare inzet. Mede dankzij jullie is het fijn wonen in Ridderkerk. Ik heb respect en waardering voor de enorm betrokken inzet van onze Ridderkerkse gemeenteraad en de wethouders. Een grote dank ook aan alle medewerkers van de gemeente Ridderkerk. Dankzij jullie dagelijkse ondersteuning kan ik mijn werk goed doen. Maar bovenal zetten jullie je dag in dag uit in om Ridderkerk een stukje mooier te maken.

Op 15 mei 2023 sprak ik uit dat ik een burgemeester wilde zijn die oog heeft voor de kwetsbaren in de samenleving, de handen uit de mouwen steekt, niet wegkijkt daar waar het niet goed gaat, maar bovenal laat zien daar waar het wel goed gaat. Ik hoop u dat ook ervaren hebt. Weet dat ik met dezelfde insteek mijn rol als burgemeester van Ridderkerk blijf vervullen.

Dank voor de gastvrijheid, het enthousiasme en de veerkracht die u mij het afgelopen jaar heeft laten zien. Het is een grote eer om uw burgemeester te mogen zijn!

Met vriendelijke groet,

Marco Oosterwijk