Dertig jaar Kunstroute Ridderkerk

26 april 2023, 09:00
Kunstroute-debutant Sonja van Klaren vertelt wethouder Fleur Stip en Kunstroute-voorzitter Henk Zwiers over haar acrylwerk ‘Winter to Spring’.

Kunstliefhebbers konden het afgelopen weekend hun hart ophalen aan het werk van Ridderkerkse kunstenaars. Zo’n 20 kunstenaars stelden in het kader van de dertigste Kunstroute Ridderkerk hun atelier open.

In het gemeentehuis was een kleine overzichtstentoonstelling van de deelnemende kunstenaars ingericht. Die werd vrijdagavond geopend door cultuurwethouder Fleur Stip. Ze vertelde dat de Kunstroute voor haar al eens aanleiding was om een kunstwerk aan te schaffen. “Voor de maker is dat, denk ik, het mooiste compliment. Dat mensen je werk mooi vinden, en ook thuis elke dag willen bekijken.’’ Het afgelopen weekend heeft de wethouder vele deelnemers aan de Kunstroute bezocht.

Henk en Ine Jansen en Henk en Netty van Rotterdam namen in 1993 het initiatief voor de Kunstroute. Eerst was de kunst te zien in winkeletalages. In 1994 werd het concept bedacht dat nu nog steeds geldt: kunst kijken bij de kunstenaars thuis.

Kunstroute-voorzitter Henk Zwiers had vrijdagavond ook een verdrietig bericht. De vader van Willy Roosenbrand was een dag eerder overleden. Daardoor moest Willy en ook fotograaf Mark Isarin afzien van deelname aan de Kunstroute. Ook noemde Zwiers het verlies van Marcella Mooy, Kunstroute-deelnemer van het eerste uur.