Een kopje oploskoffie drinken met de buren

21 december 2023, 09:00
Een deel van de groep buurtbemiddelaars van Facet Ridderkerk. Van links naar rechts: Tineke, Nora, Riet, Jorien, Inge, Lena, Rene, Gemma, Linda en Shahla.

Lawaaierige buren of bladeren van hun boom die in uw tuin vallen: voor de vrijwilligers van de buurtbemiddeling van Facet Ridderkerk zijn dit veel voorkomende onderwerpen. De buurtbemiddelaars helpen ruziënde buren weer met elkaar praten.

Beter een goede buur, dan een verre vriend. Maar wat als u ruzie heeft met de buren? De buurtbemiddelaars kunnen dan helpen. Tineke Geskus en Shahla Faraj doen dat al 2,5 jaar. Tineke: “We bieden zelf geen oplossing, maar ondersteunen buren om daar samen naar op zoek te gaan.”

Iedere Ridderkerker kan contact opnemen met buurtbemiddeling. “We helpen alleen bij burenruzies”, legt coördinator Jorien Gelderblom uit. Zij beoordeelt alle aanvragen die bij hun binnenkomen. Na het eerste contact kijkt Jorien welke twee vrijwilligers het best passen bij de melder en de situatie. Die buurtbemiddelaars maken dan een afspraak om het verhaal van de melder aan te horen.

Slimme vragen

De buurtbemiddelaars proberen te voorkomen dat een ruzie uit de hand loopt, maar meestal is dat al gebeurd. Jorien: “Kleine irritaties stapelen zich op. Als het dan een keer ontploft, zijn er bijvoorbeeld over en weer lelijke dingen gezegd. Vaak heeft de melder daar spijt van en is de andere buur ook niet blij met hoe het gegaan is.” Tineke vult aan: “Het kan voor beide veel stress opleveren als ze helemaal niet meer met elkaar praten.”

Tijdens de gesprekken met de buren stellen de getrainde vrijwilligers zich neutraal op. Tineke: “We luisteren vooral, maar stellen ook vragen en vatten samen. De gesprekken zijn altijd vertrouwelijk.” Shahla voegt toe: “Met slimme vragen proberen we de melder zelf tot een oplossing te laten komen.”

Zo nu en dan komt het voor dat de ruziënde buren niet dezelfde taal spreken. Shahla is tolk voor inwoners die Arabisch of Koerdisch spreken. “Soms is het voor mensen al genoeg dat iemand hun verstaat en begrijpt”, legt ze uit.

Na het gesprek nemen de buurtbemiddelaars contact op met de andere buur om zijn of haar kant van het verhaal aan te horen. Als beide buren het willen, maken de vrijwilligers een afspraak voor een bemiddelingsgesprek. Tineke: “Dit doen we op neutraal terrein, vaak bij Facet. Wij leiden dan het gesprek.”

Het belangrijkste vinden Shahla en Tineke dat buren weer met elkaar praten. Tineke: “Soms is het voor beide al genoeg als ze zich in elkaar kunnen inleven. Zo’n gesprek kan echt de lucht klaren.” Shahla vult aan: “We willen dat ze met een goed gevoel weer naar huis gaan.”

Buurtbemiddeling is genomineerd door een Ridderkerkse politiemedewerker. Jorien: “Meldingen komen regelmatig via de politie binnen. We waren blij verrast dat zij ons genomineerd hebben en doen ons werk nu met nog meer enthousiasme. In 70 procent van alle zaken levert buurtbemiddeling een positief effect op. De nominatie alleen al is voor ons een groot compliment!”