Gastles ‘Water leeft!’ over schoon water

19 oktober 2023, 09:00
Wethouder Henk van Os deed mee met de les en bekeek samen met leerlingen het leven in een sloot vlakbij De Reijer.

Schoon water in sloten en meren is belangrijk voor iedereen. Dat ontdekten leerlingen van openbare basisschool De Reijer afgelopen vrijdagochtend. Tijdens de gastles ‘Water leeft!’ leerden zij over de waterwereld.

Met een schepnetje en een opdrachtenboekje waren de scholieren vrijdagochtend bij een sloot dichtbij De Reijer te vinden. Ze schepten water, keken naar de planten en beestjes in en om de sloot en maakten daar opdrachten over.

Wethouder Henk van Os deed mee met de les. Hij legde de leerlingen uit wat het belang is van schoon oppervlaktewater. “Zoals jullie straks gaan zien, is er in schoon water veel leven. Het zorgt ook voor een schone leefomgeving. Een plas waar je niet in kunt zwemmen omdat er blauwalg in zit, of een sloot die stinkt door dode vissen, dat vinden jullie vast niet leuk. Het waterschap en de gemeente werken er samen aan om het water in Ridderkerk zo schoon mogelijk te houden.”

De gastlessen ‘Water Leeft!’ worden in de groepen 5 tot en met 8 op verschillende Ridderkerkse basisscholen verzorgd door stichting Code Groen educatie. Natuurdocent Rob van der Drift gaf vrijdag de les. Code Groen educatie wil in samenwerking met Waterschap Hollandse Delta en gemeenten kinderen van jongs af aan bij de waterwereld betrekken. Wethouder Van Os is blij met die samenwerking: “Door kinderen bewust te maken van water, hopen we dat ze als volwassene ook betere keuzes maken voor mens, milieu en maatschappij.”