Gymmen van peuter tot senior

12 oktober 2023, 09:00
Voorzitter Bianca Klapwijk van OKK Ridderkerk geeft gymles aan ouderen.

Met honderden leden en tientallen trainers en assistenten voelt OKK Ridderkerk voor voorzitter Bianca Klapwijk ‘als één grote familie’. Peuters kunnen hun ‘Nijntje Beweegdiploma’ halen, fanatiekelingen kunnen extra lessen krijgen en senioren blijven in beweging.

De naar eigen zeggen oudste vereniging van Ridderkerk dateert uit 1895. De familie Bisdom loopt als een rode draad door haar geschiedenis. “Er zijn nog twee senioren uit die familie die bij ons gymmen”, vertelt Bianca. OKK begon ooit als herenturngroep. “Veruit de meeste leden zijn meisjes of dames, maar we hebben altijd een jongensgroep gehad”, vertelt de voorzitter, die er zelf vanaf haar vierde turnt.

OKK is de enige gymnastiekvereniging in de gemeente. Zes dagen per week geven de trainers en trainsters les in verschillende sportzalen in Ridderkerk. Kinderen vanaf twee jaar kunnen bij de vereniging terecht om hun ‘Nijntje Beweegdiploma’ te halen. Een ouder of verzorger begeleidt de peuter tijdens de twee series van twintig lessen. “Het is prachtig om te zien hoe snel de grove motoriek van peuters tijdens deze lessen verbetert.”

Of een peuter na het behalen van het beweegdiploma op gymles gaat of niet, de basis voor het bewegen is gelegd. De meeste jongens en meisjes die op gymles zitten, doen dat een uurtje per week. Maar wie talent én doorzettingsvermogen heeft, kan ook extra trainen bij de vereniging. De trainsters hebben alle benodigde bevoegdheden. Zo kunnen zij ook getalenteerde turn(st)ers tot een hoog nationaal niveau brengen. “Turner Bart Deurloo en bondscoach Jeroen Jacobs zijn bij ons begonnen”, vertelt Bianca trots.

Samen bewegen

Meerdere keren per week trainen voor een wedstrijd of een uurtje recreatief gymmen: plezier is het belangrijkst. Dat is niet alleen voor kinderen weggelegd. Ook voor senioren biedt de vereniging lessen aan, die Bianca zelf geeft. “Met hen zwaaien we niet meer in de ringen hoor”, grapt ze. “Voor hen is het niet alleen een uurtje om in beweging te blijven, het sociale aspect is ook heel belangrijk.”

Met het verliezen van zo’n honderd leden in coronatijd was het even spannend, maar inmiddels barst OKK Ridderkerk uit haar voegen. “Het was begin vorig jaar alsof de kinderen niet alleen terugkwamen, maar ook hun vriendjes en vriendinnetjes meenamen.”

De jaarlijkse uitvoering, dit jaar op zaterdag 4 november, houdt de vereniging niet alleen ’s middags en ’s avonds, maar ook in de ochtend. “We willen zoveel mogelijk familieleden de kans geven om te komen kijken bij de uitvoering van de kinderen. Dat is het hoogtepunt van het jaar.”