Hollandse liedjes en gezelligheid

12 oktober 2023, 09:00
De leden van Gezelligheidskoor De Ridderkerkse Noordzangers repeteren iedere maandagavond in wijkcentrum De Fuik.

Zingen, koffiedrinken en ruzie maken: de leden van Gezelligheidskoor De Ridderkerkse Noordzangers zitten tussen het zingen van Hollandse liedjes door vol met grappen. Met een drummer en accordeonisten treden ze bij iedere gelegenheid op.

De 25-jarige vereniging startte als dameskoor, maar is nu al jaren een gemengd koor met momenteel vier mannen. “Het werd pas gezellig toen wij erbij kwamen”, grapt lid Gert de Waard. “Wij zijn alle vier tenoren, dus we zijn nog op zoek naar bassen.” Wie bij de Noordzangers wil zingen, hoeft niet de mooiste tonen te kunnen zingen. Gert: “Als we ieder apart zouden zingen, weet je niet wat je hoort”, lacht hij met voorzitter Marja Schuitmaker en secretaris Gerrie Soest.

Om bij de Noordzangers te zingen, moet je van Hollandse muziek houden. De liedjes van onder andere Jan Smit, Jannes en Frans Bauer worden vaak ten gehore gebracht. Marja: “Zo nu en dan zingen we wel ABBA of andere anderstalige nummers, maar het merendeel is lekker Hollands.”

Tijdens een optreden spelen de leden de muziek niet af, zoals bij veel koren, maar maken ze zelf muziek. Ook wordt er veel gelachen. Zoals de keer dat het koor voor een groep ouderen zong die aan het aquagymmen was in het zwembad. Marja kijkt naar Gerrie: “Jij lag ook in het water. Toen zei ik: ‘als je het niet mooi vindt, ga je maar kopje onder,” lacht ze. Als een lid jarig is geweest, mag hij of zij zelf een liedje uitkiezen om te zingen tijdens de repetitie. “Het is soms net een kleuterschool”, lacht Gerrie.

Optredens

Gezellig, dat is het zeker bij de Noordzangers. Maar niet elk optreden is een feestje. Het koor zingt ook weleens bij uitvaarten, of voor mensen die ziek zijn. “Tijdens corona hebben we veel bekenden verloren. Dat zijn echt de vervelende dingen. Maar die optredens blijven je wel bij, zoals de keer dat we voor iemand zongen die ongeneeslijk ziek was. Het lied Edelweiss van The Sound of Music zongen we toen nog een keer, omdat ze het zo mooi vond”, blikt Marja terug.

Naast optredens bij verzorgingstehuizen en op evenementen treedt het Gezelligheidskoor jaarlijks in Ridderkerk op voor mensen met een beperking. Marja: “We zijn dan dubbeldik, want sommigen komen er gewoon tussen staan en zingen mee. Dat is altijd ontzettend leuk.”

Marja laat een fotoboek zien van het koor door de jaren heen. In het begin droegen de leden lange rokken of jurken met omslagdoeken. Marja: “Toen was het echt een smartlappenkoor.” Ze wijst naar een foto van het koor in rock-‘n-roll outfit. “Nu houden we wel van een verkleedpartijtje.”