“Ik wil graag dienstbaar zijn”

14 december 2023, 09:00
Christiaan den Hartog aan het werk in de kringloopwinkel in het Wijkvoorzieningencentrum Bolnes.

Ondanks dat Christiaan den Hartog zelf niet van lezen houdt, zijn de boeken in de kringloopwinkel in het Wijkvoorzieningencentrum (WVC) Bolnes zijn ‘domein’. Christiaan werkt met veel plezier als vrijwilliger in de winkel die is opgezet door Stichting Het Anker.

De boeken staan keurig gerangschikt op genre en alfabet. “Andere vrijwilligers mogen er niet aan komen”, zegt Christiaan lachend. “Dan wordt het een rommeltje.” Van de inname van boeken en andere spullen tot het helpen van klanten en opruimen: hij doet alles met een brede glimlach.

Weer of geen weer, iedere dinsdag, donderdag en vrijdag stapt de 32-jarige Christiaan op de fiets richting het WVC aan de Noordstraat. Daar werkt hij nu bijna drie jaar als vrijwilliger bij Stichting Het Anker.
De stichting is voortgekomen uit een samenwerking binnen de Hervormde Gemeente van Ridderkerk. Samen met Facet Ridderkerk bieden ze activiteiten aan. Ook opende de stichting een kringloopwinkel in het WVC. Daar is Christiaan op dinsdag- en vrijdagochtend te vinden.

Daarnaast helpt hij mee met het wijkdiner. “Mijn horeca-ervaring komt hierbij goed van pas.” Elke donderdagavond komen zo’n 70 inwoners uit Bolnes naar het wijkcentrum. Samen met andere vrijwilligers zorgt Christiaan ervoor dat ze kunnen genieten van een heerlijke maaltijd. Hij dekt onder andere de tafels en serveert het eten. Afwassen hoeft gelukkig niet met de hand. Sinds kort mogen ze gebruikmaken van de spoelkeuken van Facet. “Dat scheelt een hoop tijd.”

Verschillende mensen

De Ridderkerker is eigenlijk altijd aanwezig bij het wijkdiner en dan ook een graag geziene vrijwilliger. Maar niet alleen daar. Want stilzitten staat niet in zijn woordenboek. Op woensdag en zaterdag is Christiaan te vinden in De Huiskamer van Ridderkerk aan de Sint Jorisstraat. Daar staat hij in de bediening en regelt hij de boodschappen.

Tijdens zijn vrijwilligerswerk ontmoet Christiaan allerlei verschillende mensen. “Bekenden en ook onbekenden lopen binnen voor koffie en een praatje. Vaak gaat het over leuke dingen. Maar het zijn ook weleens verdrietige gesprekken, wanneer iemand bijvoorbeeld eenzaam is.” Voor iedereen biedt Christiaan een luisterend oor. “Ik geef geen oordeel en als iemand vragen heeft of advies wil, verwijs ik ze door naar de juiste instanties.”

Collega-vrijwilliger Peter van Het Anker heeft Christiaan voorgedragen voor de vrijwilligersprijs. Christiaan was verbaasd toen hij een brief van de gemeente op de mat zag liggen. “Ik heb toch niks aangevraagd?”, was zijn eerste reactie. Maar toen Christiaan de brief over de nominatie las, was hij blij verrast.

Ontmoetingen met allerlei mensen is volgens hem een van de leukste aspecten van het vrijwilligerswerk. Zijn belangrijkste drijfveer? Dienstbaar bezig zijn. Christiaan hoopt dit werk dan ook nog lang te kunnen blijven doen.