“Keep the candle burning”

8 mei 2024, 11:16
De leden van Gospelkoor The Messengers repeteren in de bovenzaal van Volle Evangelie Gemeente De Kern.

Geen swingende jurken zoals het woordje ‘gospel’ doet vermoeden. Wél met elkaar moderne, christelijke liederen zingen. Het Ridderkerkse Gospelkoor The Messengers bestaat uit zeventien vrouwen, zes mannen en de bandleden uit Ridderkerk en omgeving. “We zijn een hechte groep en delen lief en leed met elkaar.”

The Messengers werd in 1976 opgericht door Hessel Hoving. Hij overleed helaas in 2002. Een paar maanden voor zijn overlijden bestond het koor 25 jaar. Joke van den Bogerd, voorzitter van het koor, is in de archieven gedoken. Voor haar ligt de jubileumkrant uit 2001. “Kijk, dat is Hessel.” Ze wijst naar een artikel waarin Hessel zich voorstelt. Als 30-jarig ‘broekie’, zoals hij zelf schrijft, richtte hij The Messengers op. “Eigenlijk bij gebrek aan een koor voor de oudere jeugd. Dat bestond nog niet in Ridderkerk toentertijd.”

Herinneringen

Het koor heeft vele memorabele momenten beleefd. Eén van de meest impactvolle momenten was het overlijden van Hessel. “Zijn grootste droom was het uitbrengen van een cd. Tijdens het 25-jarig jubileum hebben we zelf het nummer ‘Keep the candle burning’ op een cd gebrand en aan hem overhandigd. Dat was voor Hessel een nog grotere drijfveer om die cd ooit écht uit te brengen.” Helaas sloeg het noodlot toe en overleed Hessel een half jaar later plotseling. Het koor zong op zijn afscheid en sindsdien is het motto: Keep the candle burning. “We beloofden het koor levend te houden.”

Gelukkig heeft Joke ook meer plezierige herinneringen. “We traden vroeger regelmatig op bij het Huis van Bewaring aan de Noordsingel in Rotterdam. Dan zongen we voor gevangenen. De eerste keer was best spannend, want je wist niet wat je kon verwachten.” Ook herinnert Joke vroegere repetitieavonden waar het handwerken zijn intrede deed. “We moesten wachten tot anderen hun muziek ingestudeerd hadden. Dan sloegen we aan het haken en breien. De dirigent vond het niet zo leuk, maar we hielden wel onze monden dicht.”

Repeteren

Het koor repeteert elke woensdagavond van 20.00 tot 22.00 uur in de bovenzaal van Volle Evangelie Gemeente De Kern aan de Stadhouderslaan. Er staan nog optredens op de planning dit jaar. “In oktober zingen we in de Christus Koningkerk in Slikkerveer en in de herfst willen we een concert geven met de Big Band, waar onze dirigent Ruud Saly toetsenist is. En natuurlijk over twee jaar een jubileumconcert voor ons 50-jarig bestaan. Nieuwe leden zijn altijd welkom. Zo houden we het kaarsje brandend.”

Kijk op gospelkoorthemessengers.nl of bel Joke: 06-17266740.