Kinderburgemeester bezoekt eigen basisschool

14 maart 2024, 09:00
Kinderburgemeester Maya van den Ham laat haar ambtsketen aan haar klasgenoten zien.

Ridderkerk een stukje mooier maken, dat wil Maya van den Ham als kinderburgemeester bereiken. Afgelopen vrijdag bracht ze met wethouder Fleur Stip een bezoek aan haar basisschool OBS De Noord. Ze vertelde haar klasgenoten alles over haar rol als kinderburgemeester.

Met haar ambtsketen om vertelde Maya op haar eigen basisschool trots over wat haar te doen staat als kinderburgemeester en naar welke activiteiten ze gaat. Haar klasgenoten konden allerlei vragen stellen.
Als kinderburgemeester vindt Maya zelfvertrouwen belangrijk voor kinderen. “Tijdens een workshop heb ik daarover veel geleerd. Daarom heb ik mijn begeleider gevraagd of ze dat ook voor andere kinderen kan organiseren.” Daarnaast moedigt Maya kinderen aan om de volgende keer met haar mee te doen aan de Ridderkerk City Run. Tot slot wil Maya hun meegeven wat de natuur allemaal te bieden heeft. “Je komt er van alles tegen en je hoeft je nooit te vervelen.”

Wethouder Fleur Stip vertelde in Maya’s klas over het belang van het kinderburgemeesterschap. “Door kinderen een stem te geven, leer je als bestuurder wat hen bezighoudt. Dat kan goede, verfrissende ideeën opleveren, waarmee je gemeentebeleid kunt verbeteren.”

De school van Maya, OBS De Noord, is sinds de voorjaarsvakantie tijdelijk verhuisd naar de P.C. Hooftstraat en Trefpunt Oost. Op de plaats van De Noord komt nieuwbouw. Tot 2026 geeft de gemeente 30 miljoen euro uit aan goede onderwijshuisvesting. De komende jaren wordt ook gewerkt aan nieuwbouw en uitbreiding van andere scholen.