Leden gezocht voor Burgeradviesraad sociaal domein

29 februari 2024, 09:00
De leden van de Burgeradviesraad.

Kunnen we eenoudergezinnen helpen zodat ze minder snel financiële problemen krijgen? Hoe maken we stembureaus toegankelijk voor iedereen? Wat is ervoor nodig om laaggeletterdheid in Ridderkerk tegen te gaan? Over zulke vragen adviseren leden van Burgeradviesraad Sociaal Domein Ridderkerk.

Dit doen zij gevraagd en ongevraagd aan het gemeentebestuur. Iedere gemeente is namelijk verplicht om inwoners te betrekken bij besluiten over sociale onderwerpen. In 2015 werd daarom het Burgerplatform Minima en het Maatschappelijk Burgerplatform Ridderkerk opgericht. Sinds januari heeft Gemeente Ridderkerk één burgerplatform: Burgeradviesraad Sociaal Domein Ridderkerk.
Voorzitter Eddie Rondelez is gezinssocioloog en al een aantal jaar betrokken bij het adviseren van de gemeente. Hij zorgt er mede voor dat de adviezen ook wetenschappelijk onderbouwd zijn. “We adviseren inwoners niet over hun persoonlijke problemen, maar hun verhalen kunnen we wel gebruiken.”

Nieuwe leden

De Burgeradviesraad Sociaal Domein is een initiatief van Gemeente Ridderkerk, maar onafhankelijk van politiek en zorgaanbieders. Inwoners kunnen niet alleen vast lid worden, maar ook tijdelijk meewerken aan een advies. Iedereen kan ervaring, kennis en ideeën delen over welzijn en steun, zorg en hulp, toegankelijkheid en bestaanszekerheid.

Eddie Rondelez: “Kennis over deze onderwerpen waar de gemeente besluiten over neemt, ligt niet alleen op het gemeentehuis. Met de Burgeradviesraad doen we een beroep op de persoonlijke ervaring en kennis van inwoners.” Voor leden is het niet vereist dat zij vanuit werk of studie kennis hebben van de onderwerpen.

Hanneke Emmerich is vrijwilliger bij de voedselbank en lid van de adviesraad. Ze heeft zelf ervaring met de Participatiewet en jeugdhulp en een netwerk binnen Ridderkerkse organisaties. “We geven niet alleen advies over complexe onderwerpen, maar ook over onderwerpen waar je als inwoner meteen het resultaat van ziet. Denk aan advies over de gebruiksvriendelijkheid van de Ridderkerkpas.”
Een ‘regulier’ lid is gemiddeld één dag per week bezig voor de Burgeradviesraad. Een coördinator van een werkgroep is dat één tot twee dagen. Heeft u ook ervaring met en/of ideeën over sociale onderwerpen? Of wilt u lid worden? Neem dan contact op.

Op burgeradviesraadridderkerk.nl vindt u meer informatie. U kunt contact opnemen via Whatsapp 06-42047231 of via mail info@burgeradviesraadridderkerk.nl.