Meer dan alleen een moskee

11 januari 2024, 09:00
Voorzitter Seyit Askin in de gebedsruimte van Stichting Islamitisch Centrum Ridderkerk.

Niet alleen bidden en met geloof bezig zijn: bij Stichting Islamitisch Centrum (SIC) Ridderkerk is iedereen welkom om op te warmen en elkaar te ontmoeten. Voorzitter Seyit Askin: “Voor ouderen is dit hun tweede thuis.”

Binnen de Turkse gemeenschap in Ridderkerk kwam begin jaren ‘90 de behoefte op voor een gebedsruimte en een plek om religieuze activiteiten te doen. In 1993 kocht het Islamitisch Centrum daarom het bijgebouw van CBS De Klimop. Het gebouw werd in 2019 gesloopt. Sinds afgelopen juni heeft SIC Ridderkerk op dezelfde plek een gloednieuw gebouw in gebruik genomen.

De stichting is iedere dag open. Niet alleen Ridderkerkse moslims bezoeken het Islamitisch Centrum aan de Jonkheer van Karnebeekweg. Voorzitter Askin: “Mensen uit heel het land die even in de buurt zijn, komen langs om te bidden of een praatje te maken.”

Het bieden van een plek voor moslims om hun geloof uit te oefenen is het hoofddoel van SIC Ridderkerk. Maar ook mensen die een andere of geen religie aanhouden zijn welkom. “We proberen op allerlei vragen uit de samenleving antwoord te geven. Zo kunnen ouderen bij ons opwarmen en hun sociale contacten onderhouden. Onze twee imams bieden ook een luisterend oor voor wie dat nodig heeft, religieus of niet. Ook als je vragen hebt over de islam, kun je bij ons terecht.”

Jeugd

Ook jongeren zijn regelmatig bij de stichting te vinden. De taak van bestuurslid meneer Dundar is om de jeugd bij elkaar te brengen. “Voor tien tot twaalfjarigen geven we in het weekend koranlessen. We bieden ook andere activiteiten aan, zoals zwemmen, voetballen of een reisje naar het buitenland, zoals laatst naar Spanje”, vertelt Dundar.

Ridderkerkse ouders hebben al langer de behoefte voor een kinderopvang bij het Centrum. Begin dit jaar opent kinderopvang Witte Lelie in het gebouw. Askin: “Het maakt niet uit welke achtergrond de kinderen hebben, ook bij Witte Lelie is iedereen welkom.”

Activiteiten

Zo nu en dan houdt het Islamitisch Centrum een open dag, of in de zomer een barbecue of een braderie. Met ramadan is het een gezellige drukte in het gebouw. “We hebben een eigen kok die eten maakt voor iedereen die hier het vasten wil verbreken. Daar komen iedere avond zo’n veertig tot vijftig mensen op af.”

Met mond-tot-mondreclame probeert voorzitter Askin en zijn collega bestuursleden steeds meer mensen naar het SIC Ridderkerk te trekken. Zijn collega Dundar vertelt: “We lopen niet tegen problemen aan, maar werken ze weg. Iedereen draagt daar zijn of haar steentje aan bij om in elkaars behoefte te voorzien.”