Meer diersoorten met groenere tuin

22 februari 2024, 09:00
De haas is een van de dieren die door wildcamera's in Ridderkerkse tuinen werd vastgelegd.

Welke dieren lopen ’s nachts in uw achtertuin? Een aantal inwoners kreeg afgelopen voorjaar een wildcamera in hun tuin om dat te ontdekken.

We willen Ridderkerk groener maken. Daarom brachten we vorig jaar in kaart wat voor dieren in Ridderkerk rondlopen. Inwoners konden zich aanmelden om een wildcamera in hun tuin te laten plaatsen.

Wendelien van der Vliet woont in Oostendam en had zich aangemeld. “Mijn man Henrie en ik waren heel nieuwsgierig wat voor dieren in onze tuin lopen.” Overdag legde de camera allerlei vogels vast, zoals roodborstjes, duiven, eksters. ’s Nachts waren dat vooral veldmuisjes. Met een egelhuis en een waterbakje willen Wendelien en Henrie nog meer dieren verwelkomen.

Met een groenere tuin trekt u ook meer dieren aan. Op de pagina Subsidie vergroenen tuin kunt u hier subsidie voor aanvragen. Wilt u meerdere ‘vergroeningsacties’ doen, dien die dan in als één aanvraag. Maximaal vijftig procent van het bedrag wordt vergoed, met een maximum van €350,-. Aanvragen kan tot en met 31 december.