Meer jeugd aan het handballen

8 mei 2024, 11:25
Leden van handbalvereniging Saturnus '72 (in paars) tijdens een wedstrijd.

De Ridderkerkse sportvereniging Saturnus ’72 bestaat inmiddels 52 jaar, maar groeit en bloeit nog altijd. Dit komt door de populariteit van het Nederlandse handbalteam. “Het aantal jeugdleden neemt toe en daar zijn we heel blij mee.”

Zoals de naam doet vermoeden, werd handbalvereniging Saturnus ’72 opgericht in 1972. Jan Willem Steeman is zo’n twee jaar voorzitter van de club. Daarvoor was hij lid van de activiteitencommissie. “Zo’n twintig jaar geleden had de vereniging ongeveer 300 leden. Nu zijn dat er 125. Gelukkig zien we wel groei, met name in het aantal jeugdleden. We liften mee op de bekendheid van het Nederlandse handbalteam. Volgend jaar is het WK Dameshandbal onder andere in Nederland en daar pikken we graantjes van mee.”

Bij Saturnus ’72 is het mogelijk om te zaal-, veld- en beachhandballen. De jeugd en damessenioren spelen vanaf april tot de zomervakantie en na de zomervakantie tot de herfstvakantie op het veld. Vanaf half oktober tot eind maart is het zaalseizoen en beachhandbal is vanaf eind april tot de zomervakantie. “Vooral het beachhandbal groeit door populariteit. We zijn begonnen als proef. Dat bleek een succes, dus beachhandbal is inmiddels een vaste tak binnen de vereniging. Steeds meer andere verenigingen in de regio bieden het aan.”

Paars hart

Jong en oud kan bij Saturnus ’72 handballen. Kinderen vanaf ongeveer zes jaar starten in de F’jes. Ze stromen door naar de hogere teams: E, D, C, B en A. “De oudere jeugd van vijftien tot en met achttien jaar zit bij de A’tjes. Daarna stromen ze door naar de seniorenteams.” Sinds vorig jaar staat Saturnus ’72 weer op eigen benen. Tussen 2020 en 2023 werkte zij samen met D.E.S. uit Papendrecht en Conventus uit Zwijndrecht. “Door samen te werken, hoopten we een hoger niveau te halen. Het vooruitzicht was een fusie. Vorig jaar bleek dat geen van de clubs dit wilde. Het samenwerken kostte kantineomzet en onze leden hadden minder binding met onze club. De samenwerking is daarom gestopt.”

Het paarse hart, naar de kleuren van de club, klopt harder en harder. De vereniging zet in op sportiviteit, gezelligheid, duurzaamheid en respect. “Saturnus ’72 is echt een gezellige club. Het verenigingsgevoel is er.” Dat blijkt ook uit het aantal vrijwilligers. Zo’n 45 vrijwilligers steunen de club en dat maakt Jan Willem trots. “De club groeit en dan zijn vrijwilligers onmisbaar. We vragen soms wat, maar ze krijgen er echt wat voor terug. En gelukkig doen zij het met liefde.”

Kijk voor alle sportverenigingen in Ridderkerk op Uitagenda Ridderkerk