Muzikaal genieten: Bluezy Bluesfestival

14 maart 2024, 09:00
Tijdens het Bluezy Bluesfestival treden ook internationale bands op. Foto: Wessel Dekker.

Het zou een eenmalig festival zijn, het Bluezy Bluesfestival van 21 jaar geleden. Het werd alleen zo’n succes, dat op 6 april de negentiende editie gehouden wordt. Voorzitter Nico Bravenboer: “We zijn zelfs internationaal bekend.”

Een hoop ellende, daar gaat blues vooral over. Maar tijdens het Bluezy Bluesfestival is de sfeer in De Fakkel alles behalve verdrietig. Tijdens het festival, dat in de loop van de middag begint, komen honderden mensen naar de sporthal om te genieten van de muziek. Maar misschien zelfs nog meer om de gezelligheid, volgens Nico. “Als je alleen voor de muziek komt, moet je niet naar een festival gaan”, lacht hij.

In ‘een vorig leven’, heeft de tachtigjarige voorzitter zelf ook in een band gespeeld. “Tot mijn 22e had ik muziekles. Daarna ben ik gestopt met muziek maken.” Bluesmuziek loopt desondanks als een rode draad door zijn hele leven. Naast zijn werk als huisschilder ging Nico festivals in Nederland en Amerika af. “Ik houd voornamelijk van oude blues. Maar het genre is veel meer dan een zwarte man die in een schommelstoel gitaar speelt. Hedendaagse blues kan ook heel levendig en hard zijn.”

Om Ridderkerkers bekend te maken met de melancholische muziek, startte Nico dertig jaar geleden een bluesprogramma bij Radio Ridderkerk. “Iemand vroeg in die tijd aan me: waarom houd je niet een keer een bluesfeestje bij poppodium De Gooth? Tijdens het feest zei de geluidsman tegen me: ‘Dit gaan we volgend jaar weer doen.’ Ik antwoordde: ‘Nog één keer dan.”

Toegankelijk

Met 35 euro per kaartje wil het bestuur het Bluezy Bluesfestival Ridderkerk zo toegankelijk mogelijk houden voor iedereen. “Iedereen moet naar een festival kunnen.” Met een enthousiaste groep vrijwilligers zorgt Nico ervoor dat het festival ieder jaar een succes is. “Het sportcafé zit ook bomvol, sommige mensen komen amper in de zaal. Zoals mijn vrouw, die babbelt nogal graag”, lacht hij. Ondanks dat er door het publiek, voornamelijk 40-plussers, veel genoten wordt van alcohol, is er volgens hem nooit iets gebeurd. “Het is één grote reünie, iedereen kent elkaar.”

Niet alleen de bezoekers komen van heinde en verre. Ook de bands die komen spelen. “The Freaky Buds komen uit Frankrijk en de Amerikaanse Chrystal Thomas speelt met de Italiaan Luca Giordano. Er komt ook nog een band uit Engeland: Birdmens.” Tijdens de middag en avond is er bijna continu muziek. “We hebben aan beide kanten een podium. Als de ene band speelt, bouwt de andere op. Het publiek hoeft alleen om te draaien.”