Onvergetelijke week voor slachtoffers aardbevingen

19 oktober 2023, 09:00
Wethouder Fleur Stip in gesprek met de Turkse leerlingen.

Leerlingen uit de getroffen gebieden van de aardbevingen in Turkije waren vorige week op uitnodiging van het Gemini College op bezoek in Ridderkerk.

Begin dit jaar werden Turkije en Syrië opgeschrikt door zware aardbevingen. Het Gemini College heeft een partnerrelatie met een school in Osmaniye, een kleine stad midden in het getroffen gebied in Turkije. Al snel bereikten de schrijnende berichten Ridderkerk.

Het Gemini College kwam meteen in actie. Zo werd onder meer een sponsorloop gehouden om geld in te zamelen voor de slachtoffers. Maar de school wilde graag meer doen. Zo ontstond het idee om een aantal leerlingen van de partnerschool naar Nederland te halen.

Uitstapjes

Afgelopen week kwamen negen leerlingen tussen de 11 en 14 jaar en 5 docenten naar Ridderkerk. Met hulp van vrijwilligers, sponsoren en de Turkse gemeenschap heeft het Gemini College er alles aan gedaan het gezelschap een onvergetelijke tijd te geven. De Dr. Schaepmanschool zamelde ook geld in voor de slachtoffers. Hiermee werden er uitstapjes gemaakt naar onder meer de Efteling, het strand en ging de groep een dagje naar Amsterdam. Docent Jolanda van Luijk van het Gemini College: “Het was een vermoeiende week, maar de blikken van de kinderen waren goud waard.”

Afscheidsdiner

Helaas was het vorige week woensdag alweer tijd om afscheid te nemen. In het schoolgebouw aan de Prinses Margrietstraat werd een afscheidsdiner gehouden. Wethouder Fleur Stip schoof aan bij het Turkse diner. Wethouder Stip: “Het is echt een fantastisch initiatief van het Gemini College en de Dr. Schaepmanschool. Ik ben dankbaar en trots op iedereen die heeft meegeholpen om dit mogelijk te maken.”

Ondanks de taalbarrière die er af en toe was, werd er tijdens het diner volop gekletst. Het was een gezellige afsluiting van een indrukwekkende week. Als afscheidscadeau kregen de leerlingen een fotoalbum vol herinneringen mee naar huis.