Stilstaan bij twee jaar oorlog in Oekraïne

29 februari 2024, 09:00
Het Ridderkerk Oekraïens Kamerkoor zong een aantal Oekraïense liederen tijdens de herdenking.

Met muziek, toespraken, een gedicht en een wandeling kwam de Oekraïense gemeenschap in Ridderkerk zaterdagmiddag bij elkaar. Het was die dag precies twee jaar geleden dat het Russische leger Oekraïne binnenviel.

Op het Koningsplein zong het Ridderkerks Oekraïens Kamerkoor Oekraïense liederen. Daarna sprak burgemeester Marco Oosterwijk de bijna honderd Oekraïners toe: “Ik zou hier veel liever niet zijn geweest. Dan zou de oorlog in uw moederland voorbij zijn. Het mag nog niet zo zijn. We blijven daarom samen hopen en bidden op een vrij Oekraïne.”

Na zijn toespraak sprak Oleksandra Kutsan de aanwezigen toe. Katya Pravosud droeg een gedicht voor. Daarna was er een herdenkingswandeling door het dorp, die afgesloten werd in het gemeentehuis.

In Ridderkerk streken tientallen Oekraïense vluchtelingen neer. Burgemeester Oosterwijk wil alle vrijwilligers bedanken voor hun bijdrage aan hun opvang. “Er zijn gastgezinnen die vluchtelingen in huis hebben genomen en vrijwilligers die op allerlei manieren helpen met hun opvang. Ik weet zeker dat ik ook namens de Oekraiënse mensen kan zeggen: dank jullie wel daarvoor.”