Stilstaan bij twee jaar oorlog in Oekraïne

22 februari 2024, 09:00
Vorig jaar stonden tientallen Oekraïners op het Koningsplein stil bij een jaar oorlog.

De Oekraïense gemeenschap in Ridderkerk staat zaterdag 24 februari stil bij twee jaar oorlog. Het is dan precies twee jaar geleden dat het Russische leger Oekraïne binnenviel.

De herdenking op het Koningsplein start zaterdag om 12.00 uur. Het Ridderkerk Oekraïens Kamerkoor zingt een aantal liederen, er wordt een gedicht voorgedragen en er zijn toespraken van de Oekraïense Oleksandra Kutsan en burgemeester Marco Oosterwijk. Na een korte wandeling door het centrum wordt de middag rond 13.30 uur afgesloten in het gemeentehuis met koffie en thee. Iedereen is welkom.

In 2022 sloegen miljoenen Oekraïners op de vlucht nadat Rusland Oekraïne binnenviel. Tientallen streken sindsdien neer in Ridderkerk. Zij werden opgevangen in gastgezinnen en Noodopvang De Haven. Ook sporthal De Wissel werd tijdelijk beschikbaar gesteld. Er verblijven nog zo’n 190 Oekraïners in Ridderkerk. Een aantal bij een gastgezin, de meeste in woningen van Wooncompas die gesloopt zullen worden.