Techniekfestival: workshops van bedrijven en scholen

11 april 2024, 09:00
Wethouder Henk van Os bij een van de workshops.

Een virtuele vlam in de pan blussen, met een drone vliegen of timmeren: met allerlei workshops maakten basisschoolleerlingen tijdens het Techniekfestival afgelopen dinsdag kennis met de wereld van techniek.

Geen rekenen of taal, maar allerlei workshops volgen. Zo’n 250 groep-7-leerlingen van acht Ridderkerkse basisscholen waren afgelopen dinsdag in Sportcentrum Drievliet in de weer. Allerlei bedrijven, de middelbare scholen van Ridderkerk en de brandweer gaven de leerlingen interactieve workshops om ze te laten kennismaken met techniek.

Het Techniekfestival is een initiatief van Gemeente Ridderkerk en georganiseerd door Stichting Samenwerking Onderwijs en Bedrijfsleven (SOB) Ridderkerk. Deze stichting verbindt bedrijven en onderwijs met elkaar om de regio te versterken. Met evenementen geeft de stichting Ridderkerkse scholieren de kans om vroeg kennis te maken met het regionale bedrijfsleven.

Traditioneel en innovatief

Tijdens de workshops kwamen de leerlingen, waaronder kinderburgemeester Maya van den Ham in aanraking met techniek in brede zin. Van het maken van een bedlampje, het timmeren van een fotolijstje, tot het leren vliegen met een drone en het programmeren van robotjes van Lego. SOB Ridderkerk hoopt bij de leerlingen zo het zaadje te planten om later voor een carrière in techniek te kiezen bij een van de samenwerkende bedrijven.

Wethouder Henk van Os opende het festival. “Vandaag gaan jullie niet alleen een hoop leren, maar vooral ook veel doen. Of je graag iets met je handen doet of juist goed kunt leren: techniek is voor iedereen.”