Vogelklas: opvang voor zieke of gewonde wilde dieren

18 april 2024, 09:00
André de Baerdemaeker laat een stormvogeltje vrij aan zee

Een merel die tegen het raam vliegt en een vleugel breekt, of een zwaan die verlamd is door botulisme: Stichting Vogelklas Karel Schot in Rotterdam vangt jaarlijks zo’n tienduizend zieke en/of gewonde wilde vogels op.

Van dat aantal komen zo’n 200 tot 300 vogels uit Ridderkerk. Voorzitter André de Baerdemaeker: “Mens en dier komen door verstedelijking steeds vaker met elkaar in botsing, zeker in West-Nederland.”

Niet alleen de zieke of gewonde vogels hebben baat bij het Rotterdamse opvangcentrum. “Dieren die gewond of ziek zijn, treffen ook het welzijn van mensen. Denk aan het overdragen van bijvoorbeeld vogelgriep of hondsdolheid.”

Vindt u een vogel of ander dier in nood? “Bel dan de dierenambulance of breng het zelf naar de Vogelklas”, raadt de voorzitter aan. “Als iemand zelf een dier in nood wilt verzorgen, kan diegene het niet alleen erger maken voor het dier maar ook voor zichzelf: het dier kan ziektes bij zich hebben die je van buitenaf niet kunt zien.” De noodzaak voor dierenopvangcentra wordt volgens hem dan ook steeds vaker aangetoond. De Vogelklas wordt financieel bijgestaan door middel van subsidies van onder andere Gemeente Ridderkerk.

Wanneer een vogel in nood bij de Vogelklas terechtkomt, gaat het in quarantaine en krijgt daar de benodigde rust. De medewerkers stellen een diagnose waarna het de juiste medische behandeling krijgt. Mag de vogel uit quarantaine? Dan gaat het, afhankelijk van de soort, alleen of met andere vogels naar het buitenverblijf. “Als de vogel opgelapt is en een jong vogeltje ook oud en wijs genoeg, laten we het op een gepaste manier los in een leefgebied waar de vogel thuishoort.”

Bij de opvang zorgen Baerdemaeker, zijn medewerkers en meer dan honderd vrijwilligers met liefde voor de dieren. “We maken de vogels niet handtam, ze moeten hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen en jonge vogels moeten dat leren. Het doel is altijd ze weer los te laten in de natuur, waar ze zichzelf weer kunnen redden.”

Via 0900 – 112 0000 kunt u de dierenambulance bellen. Op vogelklas.nl vindt u meer informatie over Vogelklas Karel Schot.