Voorleesplezier voor jong en oud

15 februari 2024, 09:00
Mandy Kreeuseler van Bibliotheek AanZet (links), Junaidah Beun van Facet Ridderkerk (rechts) en voorlezers Corry, Door en Hennie.

De Nationale Voorleesdagen zijn net achter de rug. Ook in Ridderkerk werd er volop voorgelezen. Maar daar stopt het niet, want de vrijwilligers van het Voorleesproject lezen het hele jaar door voor.

Voorlezen is leuk én belangrijk voor de (taal)ontwikkeling. Door kinderen op jonge leeftijd voor te lezen, stimuleert u leesplezier en bevordert u de taalvaardigheid. De vrijwilligers van het Voorleesproject zorgen al bijna 25 jaar lang voor veel voorleesplezier bij peuters en kleuters op basisscholen en kinderdagverblijven in Ridderkerk.

Corry, Door, Hennie en Piet zijn trouwe vrijwilligers bij het Voorleesproject. Wekelijks gaan ze naar hun vaste voorleesplek. Ze vinden het fijn om op deze manier actief bezig te blijven en genieten van het wekelijkse voorleesmoment. Ook het onderlinge contact tussen de verschillende generaties leidt bij zowel de voorlezers als de kinderen tot veel plezier. “Als de kinderen genieten, dan genieten wij ook. Het is dus eigenlijk een win-win situatie”, vertelt Piet glimlachend.

Interactie

Tijdens de voorleesmomenten is veel ruimte voor interactie. Corry vertelt: “Omdat we een vaste voorleesplek hebben, herkennen de kinderen ons. Ze reageren spontaan als ze ons zien en we hebben leuke gesprekjes over het boek, maar ook over wat ze dagelijks meemaken.” Naast het voorlezen aan de groepen zijn er voorlezers die individuele leesondersteuning geven. Junaidah Beun van Facet Ridderkerk begeleidt de vrijwilligers. Ze vertelt: “De scholen en instellingen waarderen de extra aandacht voor taal en lezen als aanvulling op het (school)programma. En de kinderen beleven plezier aan de leuke verhalen en de aandacht van de voorlezer.”

De Bibliotheek AanZet is vanaf het begin betrokken en ondersteunt het project met voorleestips, inspiratie voor geschikte boeken, een voorleespas en contact met scholen.
Tijdens de coronaperiode is het aantal voorlezers afgenomen. Junaidah doet daarom graag een oproep voor nieuwe voorleesvrijwilligers: “In de praktijk zijn de voorlezers met name senioren, maar alle leeftijden zijn welkom!” Ook zijn Gilde Ridderkerk en Facet Ridderkerk op zoek naar een nieuwe, enthousiaste coördinator voor het voorleesteam. Facet Ridderkerk draagt het voorleesproject namelijk over aan Gilde Ridderkerk. De coördinator onderhoudt onder andere het contact met de voorlezers en voorleesplekken.

Nieuwsgierig? Bel Junaidah Beun via (0180) 430 440 of mail naar junaidah.beun@facetridderkerk.nl voor meer informatie en aanmelden.