Zwemmen: voor de leuk of voor de competitie

8 februari 2024, 09:00
Ditty Romijn van de zwemclub van Poseidon ‘56 tijdens een training van de wedstrijdafdeling.

Recreatief zwemmen van jong tot oud, of het serieuzer aanpakken en trainen voor competities? Het kan allemaal bij de Ridderkerkse Zwemclub, onderdeel van Poseidon ’56. Bestuurslid Ditty Romijn: “We zijn een brede zwemclub.”

Na het behalen van hun C-diploma de slagen beter onder de knie krijgen: vanaf hun zevende kunnen kinderen bij de Ridderkerkse Zwem- en Poloclub bij zwembad De Fakkel terecht. Niet alleen kinderen en jongeren zijn er welkom. De zwemclub heeft ook een trimgroep die wekelijks baantjes zwemt. Ditty Romijn: “Het is leuk om topsporters te hebben, maar ook heel Ridderkerk te bedienen.”

Zelf houdt ze eigenlijk helemaal niet van zwemmen. Toch komt Ditty al 22 jaar over de vloer bij Poseidon ’56. “Het is een heel leuke vereniging, in het verleden hebben we ook echt goede zwemmers gehad. Sommige van hun zijn bij ons teruggekomen om nog met de sport bezig te blijven, maar niet meer zo vaak te trainen”, vertelt ze in hun clubhuis.

Zoals veel bestuursleden bij de vereniging terechtkomen, begon Ditty als vrijwilliger toen haar zoon op zijn elfde lid werd. Hij is inmiddels 32 en trainer bij de club. “Als ouder raak je al snel betrokken. Een keer bardienst draaien of meehelpen bij de wedstrijden bijvoorbeeld. Mijn man en ik zijn tijdwaarnemers geweest en ik heb de verantwoordelijkheid van de bar op me genomen.” Naast de werkzaamheden rond de bar regelt Ditty met een ander lid de organisatie van de wedstrijden.

Wedstrijden

De 150 leden kunnen meerdere keren per week slagen maken bij de zwemclub van Poseidon ’56. Ditty: “De recreanten zwemmen op woensdag en vrijdagavond, de trimmers op donderdagavond.” Voor degenen die de slagen goed onder de knie hebben en verder willen komen, is het mogelijk om extra te komen zwemmen. “Als we zien dat iemand potentie heeft, nodigen we hem of haar uit voor de wedstrijdafdeling. Dat betekent wel dat hij of zij minstens drie keer per week verplicht gaat trainen en wedstrijden gaat zwemmen.”

De zwemclub heeft ook een mastergroep, die op vrijdagavond zwemt. “Dat zijn onder andere leden boven de twintig die goed kunnen zwemmen en masterwedstrijden doen, maar waar alles wat minder streng is. Die wedstrijden zijn altijd heel gezellig, hele families komen dan kijken.”
Naast de gezellige avonden na trainingen en wedstrijden in hun clubhuis, organiseert de vereniging ook allerlei activiteiten. “Aan het begin van het jaar houden we een receptie in het tropische bad. Het eerste weekend na de zomervakantie gaan we met de leden van de poloclub op kamp. En we houden soms een filmavond voor de jonge leden. Het is een heel sociaal gebeuren”, glimlacht ze.