Gezocht: volgende kinderburgemeester

28 september 2023, 09:00

Gemeente Ridderkerk heeft inmiddels twee kinderburgemeesters mogen benoemen. Voor het kalenderjaar 2024 zijn we op zoek naar een nieuwe kinderburgemeester.

Alle kinderen die in groep 7 van een Ridderkerkse basisschool zitten en in Ridderkerk wonen, mogen tot 8 januari solliciteren. Dat kan met een filmpje waarin ze zichzelf presenteren en vertellen wat zij willen doen voor de jeugd in Ridderkerk.

Kinderburgemeester Meike Oosterwijk: “Het is heel bijzonder om kinderburgemeester te zijn. Ik heb al ontzettend veel mensen ontmoet en ben op plekken geweest waar je als kind anders niet snel komt.”
Meike heeft drie speerpunten waar zij zich voor inzet: meer buitenspelen, pesten op school tegengaan en Ridderkerk ‘schoner’ maken. “Ik kon door verschillende activiteiten deze onderwerpen goed onder de aandacht brengen. Het assisteren van burgemeester Oosterwijk en wethouder Stip, het houden van toespraakjes, het openen van evenementen en veel andere bijzondere momenten maken het voor mij een periode om nooit te vergeten!”

Meike draagt eind 2023 het stokje over aan de volgende kinderburgemeester. Met deze speciale ‘baan’ willen we kinderen tot en met twaalf jaar een duidelijker stem geven en hen laten kennismaken met het reilen en zeilen van de gemeente. De kinderburgemeester heeft de volgende taken:

• Ceremonieel: hij/zij gaat met de burgemeester mee naar evenementen en houdt daar soms een korte toespraak. Denk aan de intocht van Sinterklaas en de herdenkingen op 4 en 5 mei. Het gaat vooral om activiteiten voor kinderen en jongeren.
  • Ambassadeur voor kinderzaken: hij/zij praat met de burgemeester en andere mensen in de gemeente over onderwerpen die belangrijk zijn voor kinderen. Bijvoorbeeld over spelen, school of sport. Andere kinderen kunnen de kinderburgemeester hierom vragen en informatie geven. De kinderburgemeester is voor hen het aanspreekpunt.
  • De kinderburgemeester doet een ‘verkiezingsbelofte’ die hij/zij gedurende het jaar vervult.

Zit uw zoon of dochter in groep 7? En denkt u dat hij of zij het in zich heeft en leuk vindt om kinderburgemeester te zijn? Kijk dan op de pagina Kinderburgemeester voor de aanmeldprocedure.