Veelgestelde vragen R-net: verkeer
Het ontwerp is gebaseerd op de telgegevens en het verkeermodel. Hierbij is rekening gehouden met de spitsperiode en ook met toekomstige toename van het verkeer.
Drempels zijn op een hoogwaardige R-net busroute niet gewenst; deze sluiten niet aan bij de doelstelling om comfort te verbeteren.
De snelheidsbeperking komt er door middel van een slinger bij het voorrangsplein. Andere maatregelen zoals het (terug) aanbrengen van een rubberen drempel wordt niet overwogen. Bewoners ervaren hier namelijk geluidshinder van.
Aan het einde van de busstroken en bij de verkeerslichten op de Verbindingsweg heeft de bus op alle momenten van de dag voorrang.
De oversteek over de Populierenlaan bestaat straks uit twee delen met een tussenstrook. De rijstroken liggen uit elkaar en er wordt telkens één rijstrook overgestoken. De oversteek wordt door middel van kanalisatiestreepjes (strepen om de snelheid te minderen) aangegeven.
Langs de Populierenlaan komt openbare verlichting te staan. In het definitieve ontwerp wordt gekeken of de verlichting ter hoogte van de oversteken voldoende is.
Dit is niet mogelijk. Verkeerslichten die incidenteel werken zijn verkeersonveilig. Hiervoor steken te weinig voetgangers over.
Tijdens de werkzaamheden aan de Populierenlaan (planning van medio juli tot medio december 2025) blijft de Populierenlaan open voor de hulpdiensten en de bus.
Het fietspad aan de zuidzijde wordt een tweerichtingen fietspad.
In de toekomst komt in Nieuw-Reijerwaard een aantal maatregelen om het aantrekkelijker te maken om naar de A15 te rijden i.p.v. via de A38. Hierdoor verwachten wij een afname van het vrachtverkeer.
De aansluiting op het voorrangsplein blijven op dezelfde plek liggen als bij de (oude) rotonde. De Seringenstraat en parkeerplaatsen blijven bereikbaar.
Wij gaan de Populierenlaan geheel nieuw aanleggen. Daar komen dan geen (rubberen) drempels.
Er komt geen busbaan op de Verbindingsweg. Wel wordt gemeten of de voorrang voor de bus bij de verkeerslichten goed werkt. Mogelijk wordt een halte verplaatst voor een betere doorstroming. Als dit niet voldoende blijkt voor een goede doorstroming wordt een busbaan opnieuw onderzocht.