Inspireren, ontdekken en beleven

18 april 2024, 09:00
Wethouder Fleur Stip op één van haar favoriete plekken in Ridderkerk: de Kerksingel.

Wethouder Fleur Stip, een echte Ridderkerker met diepgewortelde banden in de gemeenschap, deelt vol enthousiasme haar 5 favoriete plekken in Ridderkerk. Haar enthousiasme voor ons dorp is aanstekelijk.

1. Voor wethouder Stip is Ridderkerk niet zomaar een plaats; het is de plek waar haar hart ligt, waar haar roots zijn en waar de toekomst van haar gezin zal zijn. Ze beschrijft Ridderkerk als een gemeente met een dorps karakter, gekenmerkt door diverse wijken met een overvloed aan activiteiten en groen, waardoor het knus aanvoelt. “Het groot aantal vrijwilligers, waar veel verenigingen op draaien, maakt Ridderkerk nog mooier,” voegt ze enthousiast toe.
  2. Een van haar favoriete plekken die Ridderkerk het best symboliseert, is de Oudheidkamer aan de historische Kerksingel. Hier word je omringd door de rijke geschiedenis van Ridderkerk.
    “De Kerksingel ademt de historie van Ridderkerk,” vertelt de wethouder. Hier vind je naast de vele monumenten ook de Oudheidkamer. “Het verhaal van Ridderkerk wordt hier bewaard door maar liefst 80 tot 90 vrijwilligers,” vertelt zij trots. Voor haar is de Oudheidkamer niet alleen een herinnering aan het verleden, maar ook een plaats waar het verleden en de toekomst samenkomen binnen de vele exposities.
  3. Voor een uitgebreide lunch of een drankje in een gezellig café, blijft de wethouder graag in Ridderkerk.
    Wanneer het tijd is voor een uitgebreide en ontspannen lunch, kiest Stip voor Grandcafé Burgerzaken. Maar voor een sfeervolle avond met een drankje gaat zij het liefst naar de bar van Hotel van der Valk. “Vooral doordeweeks bruist het hier, wat het een ideale plek maakt om te ontspannen én nog wat werk te doen. In het weekend ben ik graag aanwezig bij evenementen in Ridderkerk,” vertelt de wethouder enthousiast. Maar wanneer er geen evenementen zijn, vindt ze het heerlijk om op een terrasje te zitten en van de levendigheid van het dorp te genieten. Of, ze duikt gezellig een kroeg in zoals Den Dill op Dillenburgplein.
  4. Ridderkerk heeft veel mooie parken, waar je heerlijke wandelingen kunt maken. Eén van de favoriete wandelroutes van wethouder Stip gaat door De Gorzen en de Crezéepolder.
    “Het is een heerlijke plek om tot rust te komen in de natuur,” deelt ze. De diversiteit van de omgeving en de levendigheid spreken haar aan. Of het nu mensen zijn die sporten of kinderen die spelen bij de uitkijktoren, er is altijd iets te beleven. En de nostalgische herinneringen uit haar jeugd maken deze plek extra speciaal. “Vroeger kwam ik hier als kind al en vierde ik hier mijn kinderfeestje,” vertelt de wethouder met een glimlach op haar gezicht.
    Tijdens haar wandelingen in dit gebied vindt de wethouder het leuk om even te pauzeren en wat te drinken bij Café Dique, om vervolgens haar wandeling voort te zetten. Wanneer ze hier is, ingesloten door de dijk, voelt ze zich echt even helemaal weg van het drukke bestaan. “Hier kun je je echt opladen en lijkt de knop even uit te gaan.”
  5. Ridderkerk heeft veel speciale plekken, maar volgens Stip is er een verborgen pareltje aan de waterkant bij de Noord.
    Dit parkje met bankjes en een uitkijktoren, verstopt achter het bedrijfspand dat lijkt op een groot schip, is de plek waar ze graag komt. Hier vindt de wethouder rust bij het water terwijl ze geniet van het uitzicht op passerende boten. Wat dit plekje zo bijzonder maakt? “De stilte en afzondering maken het een fijne plek om even tot rust te komen na een drukke week,” concludeert ze.

Bent u geïnspireerd geraakt door de favoriete plekken van Fleur? En bent u benieuwd wat er nog meer te ontdekken valt in Ridderkerk? Kijk dan op uitagendaridderkerk.nl voor het volledige overzicht aan evenementen en activiteiten in Ridderkerk.