Recreatie aan vissteigers langs de Waal

22 maart 2024, 09:30
De vissteigers langs de Waal.

Op acht plekken langs de Waal liggen sinds kort vissteigers. De vissteigers zijn aangelegd om te kunnen vissen zonder het riet te beschadigen.

De gemeente Ridderkerk werkte voor de realisatie van de steigers samen met de Eerste Rijsoordse Hengelsportvereniging de Waal (ERHV) en het Waterschap Hollandse Delta. Wethouder Peter Meij: “De hengelsportvereniging zocht naar goede plekken om te kunnen vissen. Hun wens voor vissteigers sloot mooi aan bij onze visie op de Waal om ruimte te bieden aan recreatie. Het resultaat mag er wezen!” De realisatie van de vissteigers is begin dit jaar uitgevoerd zodat er zo min mogelijk natuur beschadigd zou worden.

Waalvisie

Het aanleggen van vissteigers langs de Waal is een concrete uitwerking van de Waalvisie. Deze visie is opgesteld om te zorgen dat de Waal aantrekkelijk, zichtbaar en beleefbaar blijft voor recreanten en voorbijgangers. De gemeenten Ridderkerk, Barendrecht, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht hebben de visie samen opgesteld. In de Waalvisie is er onder andere aandacht voor de geschiedenis van de Waal, het behoudt van de natuur en het stimuleren van natuureducatie en het verbeteren van de fiets- en wandelpaden langs het water.

Om te mogen vissen op de Waal, heeft u een visvergunning nodig.